Sales Makeover

Kreativ prospektering del 2: ”Min bror har en Citroen”

Blogginlägg   •   Jun 14, 2013 14:47 CEST

”Fantastiska bilar, usel service”. Så sammanfattade min bror sitt ägande av fem Citroen-bilar. Eftersom jag precis fått mitt första jobb som säljtränare var jag fylld av engagemang. Min vision var att alla kunder skulle ha rätt till en god service, även Citroen ägare. Min chef, Håkan Prising brukade säga att enda hindret mellan dig och en affär ett telefonsamtal. Jag skrev ihop ett telefonmanus och ringde till general agenten för Citroen och Peugeot och sökte deras VD. Jag hamnade hos hans sekreterare, Madame Bouvet, och förklarade på engelska: ”min bror har en Citroen, han är inte nöjd med ert servicebemötande och jag utbildar i servicebemötande.” Hon bad mig skriva ned detta i ett brev och skicka. Absolutly! Brevet skrevs. Någon vecka senare blev jag uppringd av Madame Bouvet som förklarade att Mr LeGrand ville träffa mig för att höra mer om mitt förslag. Vi träffades, han lyssnade och kopplade in deras utbildningschef. Inom någon månad var vi igång. Vi hade uppdrag i flera år efteråt. Tjugo år senare ser jag tillbaka på mitt yngre jag. Så fullt av orädda metoder, okonventionella sätt att kontakta kunder och en härlig nyfikenhet. En av idéerna jag presenterade för kunden var att inkludera parkeringsplats i bilaffären. Det var lite för radikalt även för fransmän!

Säljmilön ser lite annorlunda ut nu än för tjugo år sedan. Men en sak kommer aldrig förändras: behovet av engagerade säljare med nya idéer. När ringde du senast upp en leverantör som du kunde hjälpa att förbättra sin affär?