Ledarskapscentrum

Kriget om talangerna

Blogginlägg   •   Dec 16, 2011 12:49 CET

ilket ledarskap och vilken arbetsplats vill 80-talisterna ha? De kallas för Generation Y eller Generation "Why" för att de ständigt ifrågasätter. De uppfattas som kaxiga, självsäkra och de ger dig din åsikt på kontoret fastän du inte frågat efter den. De ställer helt nya krav på organisationer och ledare. De är uppfostrade av curlingföräldrar som under hela uppväxten sopat banan för dem. De går också under benämningen Trophy kids eftersom alla fått vinna när de idrottat under uppväxten. 80-talisterna sätter sig själv och inte pliktkänsla i första rummet.

Vad händer nu när de som vuxit upp digitalt etablerar sig och tar över i antal på arbetsmarknaden? Företag och chefer försöker febrilt att på olika sätt hantera denna nya generations intåg på arbetsmarknaden. Åtgärder som att förbjuda Facebook på arbetstid samt försök att pressa in 80-talisterna i ledet genom hierarkiska strukturer och detaljstyrning är det mest kreativa vi från den äldre generationen klarar av.

Detta är inget nytt. Varje generation har undrat och oroat sig för hur den nya generationen som växer upp ska vara redo att klara av de krav, förväntningar och utmaningar de står inför på arbetsmarknaden. "Dagens ungdom uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor, pratar när dom borde arbeta, säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar och tyranniserar sina lärare". Känner du igen beskrivningen av den yngre generationen ovan? I så fall är du inte ensam. Citatet är fritt översatt från Sokrates. Ända sedan den tiden har vi oroat oss för de yngre.

Du kan sluta oroa dig nu. Ännu fler av 80 och 90-talisterna kommer för att jobba hos dig. Istället för att fundera över Facebook policys och hur du ska få dem att passa in ska du ägna den tiden åt att fundera på hur du kan använda deras förmågor och styrkor så att de inte bara växer med uppgiften, utan att de också fundamental förändrar våra arbetsplatser i en positiv riktning.

Vad en 80-talist söker hos en ledare är inget som särskiljer sig mycket från tidigare generationer. Skillnaden är att de utrycker sina förväntningar och krav på sina ledare, vilket lyfter frågor som rör autonomi, kompetens och samhörighet till dagordningen. Inom modern motivationsforskning av exempelvis Edward Deci, är dessa begrepp väl knutna till graden av motivation hos en medarbetare. Även andra frågor som rör meningskapande på arbetsplatsen är centrala för generation Y. För dem är det viktigt att företaget eller organisationen arbetar aktivt med CSR- Corporate Social Responsibility. Att generation Y vågar lyfta dessa frågor trots att ingen ställt dem ska du enbart vara glad för. Det är just den typen av frågor som kan utveckla organisationen när det behövs som mest.

Det här är några av kraven Generation Y ställer på organisationen: Du som ledare ska leda och inspirera mig, jag måste känna engagemang för det jag gör, jag vill bli utmanad och lära mig nya saker, jag vill jobba med mina vänner, vi ska ha roligt på jobbet och har du tur så stannar jag mer än tre år.

Anders Parment vid Linköpings Universitet är en av oss som anser att "80-talisternas intåg på arbetsmarknaden är en av vår tids mest underskattade förändringskrafter". Och visst innebär dessa krav att vi behöver förändra vår syn kring hur vi på bästa sätt ska organisera och strukturera vår arbetsplats. Men förändring av det sätt vi organiserar och leder våra verksamheter är inget du skall vara rädd för. I alla fall om du vill vinna kriget om dessa talanger.

Mikael Nygren