Humagic Group

Kunden ser internet och butik som en helhet

Blogginlägg   •   Mar 14, 2012 10:10 CET

Den här artikeln skriver jag med tanke på hur handeln har förändrats på bara ett fåtal år och de svårigheter som jag ser att butiksägare har när det kommer till att se online/offline världen som en helhet och fånga kunden utifrån dennas perspektiv.

Under senare år så har vi sett ett intågande av en mängd tjänster som gör det möjligt för våra kunder att hitta lägsta pris, läsa recensioner mm av olika produkter, tjänster och företag online. Tillväxten av Smart Phones i Sverige har gjort att vi nu även kan göra allt detta samtidigt som kunden står och känner på en produkt i ett annat företags butik.

Om våra kunder inte köper på det sättet som vi vill, så får vi förändra oss!

Om vi kollar hur kundernas köpbeteenden förändrats så kan vi se att allt fler kollar upp en produkt online och sedan går till butiken och köper den, eller tvärtom, kollar upp en produkt i butik och sedan köper den online. I vilket fall måste företaget vara närvarande både online och offline för att kunna ta kunden hela vägen från undersökning av produkt/tjänst till köp.

I dag ser butiksägare ofta internethandeln som ren konkurrens. Men faktum är att om vi ska få tillväxt vare sig de gäller butik eller på webben behöver vi tänka helhet och se till hur kunderna beter sig och förändra vår affärsmodell för att fånga våra kunder!

Våra kunder har redan slutat se internet och butiken som olika delar, nu är det på tiden att vi gör det samma!

Johan Steen