Begravningsbyrån Humana

Kyrklig begravning i Stockholm

Blogginlägg   •   Aug 12, 2015 15:48 CEST

begravningsbyrån Humana i Stockholm tror vi nog att det lite är så att när det ska arrangeras begravning så blir man lite religiös.

Tänk när folk ska gifta sig - då ska det vara kyrkligt trots att man aldrig annars går i kyrkan eller anser sig vara särskilt troende. Som barn föds man inte längre in i svenska kyrkan. Men för många är det självklart att döpa sitt barn, trots att man kanske inte inser innebörden av det.

Borgerlig begravning är det många som inte känner till vad det är för något. När någon dött är det lätt att välja enklaste alternativet. Begravning i kyrkan är det som de flesta känner till. Man har gamla traditioner att luta sig emot. Och visst kan det vara skönt att höra prästen säga att detta är inte slutet och att gud finns och tar hand om oss.

Sen finns det ju alla dem som har gått ur svenska kyrkan och då får man ju inte ha begravningsceremoni i kyrkan (undantag finns). Man har kanske redan tänkt ut och bestämt hur en borgerlig ceremoni ska gå till.

Flertalet begravningar i Stockholm är kyrkliga. Man tillåts att ha icke-religiösa inslag på kyrkliga begravningar, vilket naturligtvis är ett sätt att inte stöta bort människor. Man anpassar sig till att människor bara är lite religiösa.

Vi som begravningsbyrå upplyser våra kunder om hur borgerlig begravning kan gå till och hur kyrkliga begravningar går till. De följer svenska kyrkans ordning..