Wednesday Relations

Blogginlägg   •   Dec 02, 2009 09:16 CET

Aktuell som talare på The Conference
2 december i Göteborg.

Lena är art director och kommunikationsstrateg med utbildning från bland annat Göteborgs universitet och RMI Berghs. Hon driver sedan 2001 kommunikationsbyrån Kreafon. Hon är även aktuell med boken ”Marknadsföring och kommunikation i sociala medier” (
www.kreafonboken.se)

Berätta lite om Kreafon och vad ni gör. Några spännande projekt på gång just nu?

- Kreafon är en kommunikationsbyrå som jobbar med både reklam och PR. Just nu håller vi bland annat på att ta fram en grafisk profil åt ett konsultföretag, vi ”bloggcoachar” blivande företagsbloggare och planerar kommande webbprojekt – en blandad och rolig kompott!

Du har ganska nyligen gett ut den första svenska boken om sociala medier och marknadsföring. Hur uppstod idén om att skriva en bok? Hur har mottagandet varit?

- Efter mina föreläsningar om sociala medier saknade jag något att hänvisa till för vidare läsning. Visst finns det många intressanta bloggar inom området, men för den som är ovan bloggläsare kanske det känns mer bekvämt med en bok. Det finns en hel del böcker om sociala medier och marknadsföring på engelska, men jag upptäckte att det inte fanns någon på svenska och så fick jag idén.

Mottagandet har varit fantastiskt. Det är roligt att boken blivit såväl bemött och att få höra att den inspirerar. Den vänder sig ju i första hand till företag, men den har även börjat användas som kurslitteratur och det känns förstås jättekul.

Många företag har förstått att de borde ha en blogg, men vet kanske inte riktigt i vilken ända de ska börja. Har du några tips? Vad ska de tänka på? Vad ska de akta sig för?

- Det kan vara bra att läsa andra bloggar för att skapa sig en bild av vad man tycker är bra och mindre bra. Vad vill man med sin blogg och hur når man dit? Bloggen bör skrivas av en eller flera eldsjälar som faktiskt vill och brinner för det. Man kan inte tvinga någon att blogga.

Oengagemang är nog en bloggs största fiende. Och så måste man vara beredd på att ta hand om sina läsare också. Svara på kommentarer, både positiva och negativa.

Vad ska man tänka på om man vill komma igång med användandet av sociala medier som Facebook och Twitter etc i sitt marknadsarbete?

- Det finns mycket att tänka på. Först och främst handlar det kanske om att veta varför man vill och vilka förväntningar man har.

Varför är en bloggpolicy viktig?

Det blir allt vanligare att företag vill ha en bloggpolicy som rör medarbetarnas privata bloggar, för att undvika att företagshemligheter och annan känslig information sprids den vägen. Egentligen är det ju inte konstigare än att man som anställd inte går ut på stan och skriker ut företagshemligheter om sin arbetsgivare, men en bloggpolicy kan i många fall vara ett förtydligande av det redan självklara. Dessutom ett bra sätt att mota Olle i grind.

Några juridiska fallgropar att akta sig för om man vill använda sociala nätverk och bloggar som en kommunikationskanal?

- Det kan till exempel vara bra att ha lite koll på de olika nätverkens villkor, personuppgiftslagen och den så kallade BBS-lagen. Om en bloggkommentar strider mot lagen så är det ju faktiskt blogginnehavaren som bär ansvaret.

Har du några exempel på företag som lyckats bra med sitt arbete med sociala medier?

- Det finns många goda exempel. Lantmännens arbete tycker jag är föredömligt. De har en egen community (bondeliv), olika bloggar och flera olika twitterkonton för olika ändamål och varumärken. Och man har en genomtänkt plan med sitt arbete. Dessutom skötte de diskussionen om kycklingen och glaset på ett imponerande vis i de sociala medierna, svarade på frågor, bemötte kritik och så vidare.

Lyssna till Lena Carlssons föredrag ” Blogg, bloggpolicy och juridiska riktlinjer” på The Conference den 2 december i Göteborg.

Till programmet