Cornerstone

Lunds Universitets Magasin 11-09-06:" Vidareutbildade IT-chefer testades av sina branscher"

Blogginlägg   •   Okt 19, 2012 11:25 CEST

Hur ska företagets IT-behov lösas och samtidigt kunna ge ett väsentligt bidrag till affärsnyttan?

Under en termin har deltagarna i LUCE:s nya uppdragsutbildning för IT-chefer drillats i affärsspråk, företagsekonomi och retorik. För att fullfölja kursen och få ut sina högskolepoäng måste deltagarna konfronteras med branschens drakar.

Efter en termin och fyra seminarier har det blivit tid att pröva de nyförvärvade kunskaperna. Grupp två går upp för att presentera sin IT-lösning för företagets ledningsgrupp. Nerverna är uppenbart på helspänn. Drakarna ler artigt tillbaka. På duken visas en snygg illustration och gruppmedlemmarna berättar. Sedan blir det tyst. Nu gäller det.

– Tack för en intressant presentation. Varför ska företaget ha en egen lösning? Har ni funderat på att outsourca? undrar Rune Mossberg, en av de två drakar som deltagarna ställs inför. Till vardags är han vice koncernchef och vice styrelse­ordförande i Qbranch AB, ett framgångsrikt företag i IT-branschen.

– Hur har ni tänkt kring finansieringen? Investeringskostnaderna ser ut att vara väldigt höga, tycker Johan Khan, drake och tillika advokat och affärsjurist vid advokatfirman Delphi i Stockholm.

– Att presentera vårt förslag för två så rutinerade företagsledare var ett eldprov, säger Jan Samuelsson, en av de IT-chefer som har genomgått LUCE:s utbildning. Han är nöjd med kursen som han tycker har gett honom en ny språklig dräkt och möjligheter att presentera samma material på flera olika sätt.

– Idag handlar inte IT så mycket om teknik, utan i allt högre grad om processer. Vi vill ge kursdeltagarna på fötterna genom att träna dem i att kommunicera med ledningsgruppen, berättar Birger Wannerskog, en av kursens två huvudlärare. Han har själv en bakgrund inom IT-branschen.

– Vi utgår från en problemorienterad pedagogik och kursdeltagarna får jobba med olika fall. Jag tycker att kursen har en bra verklighetsförankring, samtidigt som den ger goda teoretiska kunskaper, säger Jan E Persson, programansvarig huvudlärare och tillika lektor vid Institutionen för Service Management, som arrangerar kursen för LUCE.

Hur gick det då för IT-cheferna, klarade alla mötet med drakarna?

– Jo, två grupper fick beröm för sina affärsplaner och alla deltagare blev godkända. Nu jobbar vi på att få i gång nästa program med start i januari 2012, berättar Jan E Persson. Johan Lindskoug

Fotnot: LUCE:s kurs för IT-chefer ges i samarbete med utbildningsföretaget Cornerstone. De flesta av kursdeltagarna arbetar med IT-frågor i stora och mellanstora företag. Kursen ger 7,5 högskolepoäng. Läs mer om LUCE:s uppdragsutbildningar: www.education.li.se