Poolia

Lusten trumfade prognoserna

Blogginlägg   •   Apr 08, 2013 14:54 CEST

"Läkare går aldrig arbetslösa." "Journalister finns det för många av." Känns fraserna bekanta? När vi växer upp, utbildar oss och tar våra första stapplande steg in på arbetsmarknaden är det till en bakgrundskör av prognoser. Men vad händer om vi inte lyssnar? Vi har pratat med redovisningsekonomen Jessika Sollenhag som lät lusten bestämma.

Jessika Sollenhag har alltid tyckt om att jobba med siffror. Men när hon började läsa till ekonomiassistent blev en sak tydlig – det var hon inte ensam om.
- Det här var för nästan tio år sedan och då var prognoserna för min yrkesgrupp rätt dystra. Det fanns för många av oss och jag fick ofta höra att jag inte skulle hitta något jobb – Arbetsförmedlingen kom till och med till skolan och pratade om det.
Men de dåliga prognoserna fick inte Jessika Sollenhag att avbryta sina ekonomistudier.
- Det var ekonomi jag ville arbeta med, och jag tänkte att prognoser alltid går upp och ner. Ett år är det jättetufft för en bransch och nästa finns det gott om jobb.
När hon var färdigutbildad fick prognoserna rätt – månaderna gick utan att Jessika Sollenhag hittade ett jobb.
– Jag hade som tur var ett annat arbete att falla tillbaka på. Men så efter ett halvår, när jag funderade på att hitta en obetald praktiktjänst för att få in en fot någonstans, så fick jag jobb på ett företag i försäkringsbranschen.

Kör inte på säkra kort

Jessika Sollenhag trivdes så bra att hon stannade på företaget i sju år och under tiden utvecklades hennes roll från ekonomiassistent till redovisningsekonom. Sedan började det klia i fingrarna igen. Förra året bestämde hon sig för att byta jobb, och precis som tidigare nobbade hon det säkra kortet.
– Det fanns gott om lediga ekonomitjänster inom just försäkringsbranschen när jag började söka nytt jobb, men jag ville ju se hur det var att jobba inom andra branscher. Det är en bra sak med att arbeta inom just ekonomi, att man kan få jobb på så pass olika företag och få uppleva olika företagskulturer.
Den här gången gick det snabbare att få nytt jobb. Genom Poolia blev hon snart konsult på Baxter, ett företag inom läkemedelsbranschen. I vår går hon över som anställd och kommer att arbeta med företagets redovisning mot Norge och Danmark.
- Det var inte alls planerat. Jag var verkligen sugen på att prova konsultrollen, men det här jobbet var för spännande att tacka nej till!

Kika, men stirra inte

Arbetssökande kan tjäna på att kika på branschprognoserna, tror Jessika Sollenhag – men hon varnar för att stirra sig blind på dem.
- Om prognosen är positiv för en viss inriktning inom ens yrkeskategori kan man skaffa sig mer kunskap inom det området för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden, men det viktigaste är ändå att söka sig till den bransch och det jobb som man tycker är roligast.

Vill du ändå veta? Här finns jobben (och här finns de inte) 2013

Om du ändå vill ta det säkra före det osäkra och kika på yrkesprognoserna kommer här ett urval av yrken som det är lättare respektive svårare att bli anställd inom.

Yrkesgrupper som har det lite lättare…
- IT-arkitekter
- Läkare
- Förskolelärare