Stockholm City Conference Centre

Måltiderna spelar allt större roll på möten och konferenser

Blogginlägg   •   Jun 03, 2013 09:00 CEST

”Plankor och stekpannor”. Det är viktiga komponenter i Stockholm City Conference Centre nya serveringskoncept ”Community food”.

Måltiderna har blivit allt viktigare vid konferenser och möten, konstaterar Rey Quinn, Food & Beverage Manager på Stockholm City Conference Centre.

– Genom vårt nya koncept stärker vi måltiden som upplevelse, framhåller Rey Quinn.

Idén till ”plankorna” har växt fram hos Rey under senare år. Smårätter har en förmåga att skapa gemenskap runt bordet och Rey ställde sig frågan hur konceptet skulle kunna överföras till stora sällskap på 200 till över 1000 personer. Tillsammans med Tobias Nystrand, köksmästare på Stockholm City Conference Centre, gick idén från huvud och papper till att förverkligas.

Svaret blev plankor iklädda smörpapper. Det gör det möjligt att servera mängder av smårätter på bordet; bordsbuffé, Community food. Förrätten och efterrätten innehåller upp till sex små portioner per person. Serveringen har redan prövats och visat sig fungera över förväntan. Inte minst har gästerna visat sin uppskattning.

– Det handlar om att testa olika smaker och byta till sig de man gillar bäst från bordsgrannen, säger Rey Quinn. Smårätter skapar samtal och är en isbrytare. Och det är viktigt eftersom många inte känner varandra så väl på konferensmiddagen.

Med det nya konceptet för konferenslunchen ”Hemma Hos lunch” överges serveringpå fat till förmån för upplägg direkt på bordet. Maten serveras i mässingsgrytor och stekpannor. På många vis ser det ut som hemma, även om presentationen nog överträffar det man vanligtvis ser hemma vid middagsborden, tror Rey.

– Upplägget skapar en familjär avslappnad stämning. Det är en annorlunda servering som man inte är van vid.

Serveringen öppnar även upp för fler olika rätter och typer av råvaror. Vid fatservering måste man undvika vissa konsistenser – exempelvis porösa fiskfiléer – eftersom de lätt faller sönder under serveringen. Den begränsningen finns inte nu. Grytor med smaker som byggts upp under långa tillagningstider, såsom biff bourgogne, passar perfekt.

Menyer och serveringskoncept är levande produkter som ständigt måste utvecklas, framhåller Rey Quinn.

– Rey tänker framåt och utgår från kundernas perspektiv, säger köksmästarenTobias Nystrand. Han ger oss möjligheter att hela tiden utvecklas. Vi kan springa utan hinder. Och för att utvecklas måste man våga, men det går inte att genomföra om man inte har bra personal och om man inte får med sig sin personal.

– På City Conference Centre har vi otroligt bra personal som vi är enormt stolta över, avslutar Rey Quinn.