Vimeddjur.se

Män som hatar kvinnor hatar också djur? (lindaskronika.vimeddjur.se

Blogginlägg   •   Aug 28, 2015 11:27 CEST

Dessa personer är ju ofta drivna att ge sig på dem som är svagare än de själva, det ger dem kickar.Man ser också att kvinnor i större utsträckning stannar kvar hos mannen om det finns djur eller barn med i bilden. Men sedan några år finns också hopp för djuren! 2009 bilades Riksförbundet VOOV – Veterinär Omtanke Om Våldsutsatta, en ideell organisation som tar hand om djur från våldsamma relationer och hittar tillfälliga skyddade hem åt dem. De är helt ideella, har inget kansli men har åtta lokalföreningar spridda över landet, och man får kontakt med dem via socialtjänst, polis, kvinnojour samt kvinnofridslinjen.

Vad skulle vi göra utan alla dessa fantastiska ideella organisationer av eldsjälar som osjälviskt och utan yttre påverkan viger sina liv åt att rädda liv?

Att ge alla kvinnomisshandlare djurförbud i förebyggande syfte går ju naturligtvis inte. Men om uppfödare, djurägare som ska omplacera djur, hundstall och katthem tog del av brottsregister innan de säljer ett djur, skulle många problem med djurplågeri garanterat minska!