AMANDA EGILSON AB

Manschettknappar för kvinnor

Blogginlägg   •   Feb 19, 2016 10:48 CET

Vem har sagt att manschettknappar bara är för män?

De flesta manschettknappar jag säljer är till pappor där texten på knapparna är barnens namn. Ett namn på vardera knappen, en ständig fin påminnelse om dem han älskar mest av allt i hela världen.

Nästan lika många ska bli morgongåva till en blivande äkta make eller ska bäras under vigseln. Då är det ofta deras bröllopsdatum på den ena knappen och brudparets namn på den andra, gärna med ett litet hjärta.

Eller ett par personliga manschettknappar för Best Man. Det blir ett väldigt fint minne för den man som fått det viktiga uppdraget. På ena knappen BEST och på den andra MAN.

Respekt, styrka, stil och elegans

Väldigt få manschettknappar för kvinnor. Det tycker jag är synd, för det är så sjukt snyggt!

Tänk tex en stark kvinna i chefsposition eller en kvinna på väg upp, eller för all del vilken kvinna som helst, med strykt skjorta och ett par manschettknappar i äkta silver som blänker till vid handleden. Jag tycker det utstrålar respekt, styrka, stil och elegans.

Jag äger en skjorta med dubbla manschetter och alltså möjlighet till manschettknappar, och när jag använder den (vilket jag gör ganska ofta, bara min man har varit så vänlig och kärleksfull och strukit den åt mig, jag avskyr att stryka!) har jag ALLTID ett par feta manschettknappar i äkta silver. På de jag använder står det såklart namnen på mina döttrar, Lava och Elda. Sedan har ju jag förmånen att byta knappar varje dag om jag vill, jag har ju en hel drös med demo-knappar i ateljén, dock inte med en text jag valt själv, men äsch, det ser man inte om man inte tittar så noga... Och gör man det, så kan jag ju förklara mig ganska enkelt. Jag använder alltid en stilren modell i massivt silver som du kan hitta i webshopen under fliken Manschettknappar.

Manschettknappar med diamanter
Jag var bjuden på 40-årsfest i helgen och en av de manliga gästerna bar ett par manschettknappar formade som en diamant med alla dess facetter. Texten på hans knappar var hans initialer, E.S. som hans fru beställt till honom i julklapp. Så himla snyggt!

Så, vad är det då för skillnad mellan manschettknappar för män och manschettknappar för kvinnor?

Jag kan inte se att det skulle vara någon större skillnad mellan manschettknappar för kvinnor och manschettknappar för män. Jag bild-googlade och såg ungefär samma urval. Mina manschettknappar är i äkta silver och har en tidlös och stilren form för att alltid vara rätt. Runda, kvadrater, rektanglar och en och annan vild evighetssymbol.

Alla mina knappar passar lika bra för män som för kvinnor. Eller vad tycker du?

Beställ ditt eget par i webshopen på www.namnsmycken.com

Kram
Amanda Egilson