Kroatiska Turistbyrån

Martinje (Mårtensdagen) för de som föredrar omoget vin

Blogginlägg   •   Nov 04, 2011 08:32 CET

Martinje (Mårtensdagen) för de som föredrar omoget vin

I den katolska kalendern firas den 11 november helgen St Martin. I Kroatien, särskilt i dess nordvästra del, firas Martinje som en vinfest eftersom det sammanfaller med den tidpunkt då vinets mognadsprocess är färdig. Detta är ett tillfälle för många festligheter eftersom vinodlare och deras vänner tackar St Martin för det unga vinet och goda skörden.

Festen Martinje härstammar från förkristen tid och betecknar tidsperioden när arbeten utanför hemmet och på fälten avslutas och förberedelserna för vintern tar vid. I alla vinodlingsområden innebär detta avslutning för alla aktiviteter i vingårdarna och under perioden före Martinje är alkoholjäsningen färdig och druvsaften förvandlas till omoget vin.

Martinje firas traditionellt varje år i ett bredare område kring staden Zagreb. Särskilt märks de traditionella festligheterna med innehållsrikt program i Dugo Selo, vars skyddshelgon är St Martin, men även i Samobor, St Ivan Zelina,  Velika Gorica och Jastrebarsko. I Koprivničko-križevačka län kommer druvsaften att döpas i Križevci och Kalnik och i Međimurska län på vinvägen Štrigova. Det omogna vinet kommer även att döpas i många andra orter och städer i nordvästra Kroatien och denna tradition respekteras även i Kroatiens andra delar som t ex i Momjan, Rovinj, Vrsar, Barban och Buzet i Istrien.

Turistföreningen i Zagrebs län | www.tzzz.hr

Turistföreningen i staden Samobor | www.tz-samobor.hr

Turistföreningen i staden Velika Gorica | www.tzvg.hr

Turistföreningen i staden Dugo Selo | www.dugoselo.hr