AKIRUM

MER ENERGI OCH UTHÅLLIGHET

Blogginlägg   •   Nov 09, 2011 12:57 CET

Ojojoj, vad jag är sluuut! säger den ena väninnan. Jag håller nog på att bli förkyld, så trött som jag är, säger den andra etc. Men är de egentligen trötta av den anledning de tror? Det finns i regel förklaringar till det mesta. Men här handlar det om en mycket enkel förklaring…

Andningsträning ger energi och uthållighet!

En fördel med medveten andning är att den ger omedelbara effekter på energinivån. Kort sagt har man betydligt mer fysisk energi om man andas effektivt!

Många har också beskrivit vad även jag själv lagt märke till, att medveten andning skapar ett jämnt energiflöde under dagens lopp.

Innan jag själv började träna Medveten andning var min energi som en berg- och dalbana. När jag var på topp, var jag glad och produktiv, men nere i svackorna var jag inte till så stor glädje, varken för mig själv eller andra. Jag tänkte dimmigt och var allmänt trög i kroppen. Det behöver knappast sägas att jag inte fick särskilt mycket gjort under NER – perioderna.

Jag lovar att jag har mycket jämnare energinivå idag, jämfört med tidigare. Det vill jag helt och hållet tillskriva mina övningar i Medveten Andning. Numera gör jag inte så ofta sittande och liggande andningsövningar, utan tränar Medveten Andning då jag är ute och går. Jag slår s.a.s. två flugor i en smäll här, eller egentligen ännu fler flugor: Jag får motion, jag får frisk luft och jag tränar medveten andning. OCH självklart andas jag genom näsan

VISSTE DU FÖRRESTEN ATT:
Nittio procent av syret i ämnesomsättningen kommer från andhämtningen. Tio procent kommer från maten.

En bristfällig andning kan alltså ge energistörningar, men vad är det egentligen de svenska läkarna inriktar sig på om man beställer tid för undersöka varför man känner sig trött? Ja, jag har då inte hört talas om att de undersöker om patienten har en effektiv andning!

DESSA ORD ÄR SAGDA AV EN AMERIKANSK LÄKARE
Andningen bör vara det första, inte det sista, man undersöker när man möter trötthet, sjukdom eller andra tecken på energistörningar.

Något att begrunda  – eller hur!!!???

ALLA som upplever trötthet under dagen tjänar mycket på att lära sig andas medvetet – varje dag!

Christina Sandström

Publicerat på Hälsofokus blogg