Relationsfabriken (RELFAB)

Mer hjärna än muskler i framtidens marknadsföring

Blogginlägg   •   Aug 30, 2012 10:19 CEST

Enligt IRM går Internet om dagspressen i reklaminvesteringar under nästa år. Deras prognos pekar på att den samlade Internetreklamen kommer att omsätta mer pengar än dagspressreklamen under 2013. Totalt förväntas reklammarknaden öka 1,4 procent under 2012 och 2,8 procent under 2013.

I IRM:s pressmeddelande kommenterar de prognosen med att reklammarknaden under de senaste åren har sett en förflyttning från tryckta medier till Internet.

Tittar man på den största morgontidningens orvesto-siffor så har de från 2007 fram till idag tappat ca 80 000 läsare. Från 862 333 till 782 000. Det är kanske inte så anmärkningsvärt. Det finns andra tidningar med större tapp på fem år. Men kollar man på samma tidnings webbplats så har de ökat antal unika besökare med drygt 490 000 under samma tidsperiod enligt Kia-Index. Från 936 956 till 1 427 751. Det är en ökning med över 50 % på fem år.

Hur gör du med din marknadsbudget för 2013

Ska man då strunta i dagspress helt och hållet som annonsör? Det beror ju på såklart. Kan mediet hjälpa dig att stärka ditt budskap så är det givet. Men att bara göra en ”me-too”-annons hjälper nog inte så värst mycket. Förmodligen rör sig din målgrupp, precis som du, över flera olika medier. Allt från morgontidningen i pappers- eller digital form vid frukostbordet, kanske kolla lite e-post innan man åker till jobbet. På väg till jobbet blir det lite musik, antingen via bilradion eller en app i telefonen. Landat på kontorsstolen så blir det multitasking med musik från Spotify, lite facktidningsbläddrande, en och annan webbsida, mail, osv. Tills du kommer hem och ”dör” framför tv:n. Naturligtvis med ett öga på din Ipad. Vill du verkligen nå hela din målgrupp så måste du ha riktigt mycket pengar i din marknadsbudget.

Hjärna istället för muskler

Har du inte ett par hundra miljoner att slänga iväg på dina kampanjer är det vettigare att lägga krutet på att bli hittad i stället. Alla i din målgrupp använder internet. Vänta, en gång till; alla i din målgrupp använder internet. Gör därför så att du blir hittad när de söker efter de varor eller tjänster som du tillhandahåller.

När de väl har hittat din sida sätter du in smarta program för leadsgenerering som konverterar dessa besökare från prospekts till leads och sedan med hjälp av ditt säljgäng, till nöjda kunder.

Inbound marketing och marketing automation, som är de använda begreppen för exemplet ovan, är inte svaret på livets mening, universum och allt (det vet alla som läst Liftarens väg till galaxen att det är 42) men det är en bra bit på väg. Kompletterar du den tekniken med riktigt bra kampanjidéer för händelsestyrd kommunikation så blir det riktigt bra och det till en spottstyver av vad din förra kampanj kostade och med bättre effekt.

Så har du inte en marknadsbudget för dominans i flera medier är det bättre att använda hjärnan istället för musklerna. Du är David och de andra är Goliat. Och du vet ju vem som vann den fajten…