Kroatiska Turistbyrån

Mirror om Korčulas skönhet

Blogginlägg   •   Maj 30, 2012 11:21 CEST

En behaglig semester på ön Korcula inspirerade nyligen brittiska journalisten Gill Murr från tidningen Mirror till att skriva en artikel. I den lovordar hon den dalmatiska ön.

Murr uppskattade sommarevenemanget i Korcula, som anordnades på ett litet stadstorg och en sandstrand. På fiskefesten varje fredag, där man firar dagens fiskefångst, serverades grillad fisk, hembakade kakor och andra delikatesser, skriver Murr. Hon berömde också restaurangerna och kaféerna samt konstaterade att priserna är ganska "lättsmälta". Hon tillade att man i Kroatien får en anständig mängd kaffe för lite pengar. Journalisten prisade också glassen på Korcula och meddelade att glassens kvalitet och smak är minst lika bra som den dyra italienska konkurrenten. Hon nämnde också tillgängliga utflykter och underhållning för barn och uppmanar turister att besöka tornet Marco Polo och titta på den traditionella svärddansen.

Artikelns författare noterade att hon hade allvarliga problem med att uttala språket, men insåg snart att de flesta servitörerna klarar sig på engelska, tyska, franska, ryska och italienska.

"I slutet av resan lärde sig mina två barn att säga "god dag" och "tack" på minst fem språk. Jag upptäckte att de inhemska invånarna helt enkelt säger "fala" (hvala = tack) så vi använde detta ord en hel del under vår fenomenala resa i Kroatien. Vi hade mycket att vara tacksamma över, avslutar Gill Murr.

Turistföreningen i Dubrovačko-neretvanska län | www.visitdubrovnik.hr

Turistföreningen i Korčula | www.visitkorcula.net