Intel Security

Möller Insights - vecka 24

Blogginlägg   •   Jun 14, 2013 10:26 CEST

Priset för frihet

Ingen kan möjligen ha missat PRISM-affären och Edward Snowden som läcker hemlighetsstämplat material tillhörande NSA (National Security Agency). Jag har funderat en del på om jag ska skriva om detta i min blogg eftersom att ämnet har blivit något urvattnat då det vridits och vänts i medier. Jag har dock märkt hur fokuset har skiftat från det faktiska ämnet till att handla om Edward Snowden, precis det som Snowden själv sa att han ville undvika. Jag vill istället skriva om följderna av händelsen samt uttrycket ”freedom has its price”.

Det första man bör bejaka är faktumet att den omgripande bevakning som NSA har haft är från början godtanke där målet är att skydda sina invånare. Problemet blir självklart när en stat tar sig friheten att bevaka all information och kommunikation, inte bara den som rör sig inom landets gränser utan även det som bara ”passerar” över landets gränser. Att kontrollera denna mängd av information kan i längden bli ett kraftfullt verktyg för att lokalisera och kategorisera oliktänkande och kan i långa loppet bli direkt skadligt mot ett demokratiskt samhälle.

Den andra aspekten av detta är företag som använder tjänster som Office 365, Outlook.com och liknande tjänster även de bevakas. Att företags information så ogenerat blir granskat är kanske inte lika stort hot mot demokrati men att en stat kontrollerar en mängd information som klassificeras som företagshemligheter är direkt oroväckande. Det blir i sig inte ett slag mot demokrati utan snarare öppen handel och hälsosam konkurrens.

Under mitt besök i Washington D.C. i veckan så var det fyra ord som klingade starkt – ”Freedom has its price”. Det är en bra slogan som är så pass öppet för tolkning att vi alla kan hålla med. Men jag läser inte in bevakning av all kommunikation inom ett land som det pris jag vill betala för min frihet. Om sådana system sätts i rullning så tar det inte lång tid innan ”prislappen” höjs och vi får finna oss i en ny situation. Som jag ser det så får man inte tumma på de demokratiska stommarna vi har bara för att det är en bekväm och effektiv lösning. Det måste finnas bättre lösningar som fortfarande försäkrar att våra hemligheter förblir våra egna, för såväl företag som individer. De flesta problem går att lösa, man måste bara anstränga sig lite extra och är det något som är värt att anstränga sig för så är det just för att skydda individers och företags rättigheter.

Vilket pris är du beredd att betala för frihet och när blir priset för högt och begreppet frihet måste omdefinieras?

Fredrik Möller är vd på McAfee i Norden och Baltikum. För mer nyheter, följ Fredrik på twitter:@MollerFredrik