Intel Security

Möller Insights - vecka 51

Blogginlägg   •   Dec 19, 2013 18:37 CET

Möller Insights publiceras varje vecka och är ett sammandrag av intressanta och tänkvärda händelser i säkerhetsbranschen. Bakom dessa insights står Fredrik Möller som är vd på McAfee i Norden och Baltikum och dessa nyheter är ett axplock ur hans twitterflöde @MollerFredrik.

Veckans sammandrag handlar om borttappade telefoner i London och hur vi kan säkra innehållet från nyfikna ögon.

Låt inte en borttappad telefon bli ett fönster in i privatlivet
Mina kollegor på McAfee i London gjorde nyligen en obehaglig upptäckt tillsammans med Transport for London (Londons motsvarighet till SL). Under det gångna året har nästan 16 000 mobiltelefoner och 500 tablets tappats på tunnelbanan och lämnats in till Transport for London. Detta lämnar ett svårbestämt mörkertal på antalet borttappade och stulna enheter då siffrorna endast berör de enheter som återlämnats.

Det får mig att fundera på hur det ser ut i Stockholm, hur många mobiltelefoner har försvunnit på vår tunnelbana det gånga året? Det är såklart en summa som är svår att beräkna, men att folk från och till tappar bort sina enheter tror jag vi alla kan enas om. Det intressanta här är vad som händer när man väl tappat bort en enhet. Vi vet sedan tidigare att ungefär 33 procent inte använder en pinkod på sin smartphone eller tablet. Det ger tjuven direkt tillgång inte bara till informationen på en telefon, utan även alla mailkonton, sociala medier, molntjänster, bilder, kontakter och mycket annat.

Problemet ser lite olika ut beroende på om det är en privat- eller företagsenhet.

För privatpersonen kan det ses som besvärligt att någon får tillgång till sociala medier och mailklienter. Framför allt så kan det vara besvärligt och lite obehagligt att någon okänd får tillgång till alla ens fotografier som är sparade på telefonen. Ett annat problem är självklart att all data går förlorad. Även om många idag synkroniserar sin smartphone med en molntjänst för att snabbt och enkelt kunna återställa t.ex. sin telefonbok så har majoriteten inte så mycket plats i molnet för att kunna spara all väsentlig/viktig information.

Om man råkar förlora en arbetsenhet så står man inför helt andra problem. Här handlar det snarare om känslig företagsinformation som kan hamna i fel händer. I vissa fall så är den mobila enheten uppkopplad direkt mot företagets server och då kan obehöriga få direkt tillgång till en mängd material.

Hur verkligheten än ser ut, hur många som än drabbas så är den centrala frågan; hur ser strategin ut för att rädda eller radera data från en förlorad enhet?

Jag vill egentligen förespråka tre enkla steg man kan ta för att säkra sin mobila enhet:

1. Skaffa en pinkod eller liknande
  2. Schemaställ kontinuerlig backup av din enhet
  3. Möjliggör att låsa, hitta och rensa enheten på information på distans

Den första punkten kan alla idag enkelt uppfylla med befintliga inställningar på en smartphone. Punkt två kan idag lösas med t.ex. iCloud, DropBox, Google Drive eller andra kostnadsfria molntjänster, även om lagringsutrymmet kan variera. För den tredje punkten så måste jag faktiskt ursäkta mig och tipsa er om McAfees lösningar för just detta. Självklart kan samtliga av ovanstående punkter också utföras samtidigt som du skyddar din telefon mot all möjlig skadlig kod.

Nu har jag varit allt för säljig och det ber jag om ursäkt för. Men låt mig avsluta veckans Möller Insights med att önska er en god jul och gott nytt år. Jag tar en veckas uppehåll med mitt bloggande och är tillbaka den andra januari igen!

Fredrik Möller är vd på McAfee i Norden och Baltikum. För mer nyheter följ Fredrik på twitter:@MollerFredrik