LEWIS Communications Sverige

MyNewsdesks nya analysfunktion - Nya analysmöjligheter, nya utmaningar

Blogginlägg   •   Feb 18, 2014 14:14 CET

Idag har MyNewsdesk genomfört det planerade bytet av analysfunktion. På plussidan finns det mesta. Mycket mer detaljerad statistik, möjlighet att se antal unika besökare istället för enbart visningar, att se hur många sidor besökarna tittade på och hur länge de var där.

Det stora 'dråpslaget' är att man nu modifierat funktionen så att den filtrerar bort alla sökrobotor och spindlar som tidigare registrerats som besök. Självklart är det grundläggande att MyNewsdesk rapporterar ärliga siffror. Men det betyder att alla jämförelser med månader fram till december blir irrelevanta och att det kommer att se ut som ett stort tapp i besöksstatistiken.

Preliminärt kan vi se att det rapporterade antalet visningar har sjunkit med mellan 20-80 procent (vår uppskattning). Om man tidigare har haft omkring 500 views per månad kan man alltså från januari och framåt ha 100-400 utan att något egentligen förändrats. Vi kan också se att till exempel vissa mejldistributioner har haft 0 öppnade mejl vilket tyder på att många distributioner fastnar i spam-filter, detta är något vi kommer att titta närmare på.

Så, vad betyder detta för vårt arbete? Till att börja med är förändringen positiv. Vi kan nu direkt få en bättre bild av hur en distribution har fungerat. Vi ser direkt om och hur många gånger en nyhet delats via till exempel Twitter och LinkedIn. Vi kan se varifrån besökarna kommer, det vill säga vilken sajt de var på innan de kom till nyhetsrummet. Det blir alltså mycket tydligare vad som fungerar och vad som inte når ut.

LEWIS hanterar för närvarande 10 nyhetsrum på MyNewsdesk inklusive vårt eget. Det har blivit ett oerhört viktigt verktyg, särskilt för företag och organisationer som inte har en stor mediescen som bevakar sina områden. Med den nya analysfunktionen har MyNewsdesk tagit ett viktigt steg för att kunna hantera ökande krav på att kunna mäta effekten av arbetet.

Men det är en marknad som förändras mycket snabbt. Cision, som enligt vår syn tidigare inte var konkurrenskraftiga i sammanhanget, har utvecklat sitt erbjudande och förbättrat sitt SEO-stöd. I vissa sammanhang, där media blivit i stort sett helt irrelevanta, tittar vi nu även på att bygga kommunikationslösningar baserade på Marketing Automation-system som Acton.