Kroatiska Turistbyrån

Myter och legender kallar till Istrien

Blogginlägg   •   Jul 13, 2012 11:38 CEST

Istriens dofter och smaker som smälter samman med omgivningen i en konstfull mytisk berättelse är en ny turistprodukt som i sommar erbjuds besökare som letar efter kulturella upplevelser. Nio orter i Istrien (Medulin, Porec, Pula, Pazin, Svetvincenat, Rovinj, Savudrija, Labin och Buzet) kommer att iscensätta historier och legender förknippade med områdena. Den arkeologiska platsen Vižula kommer exempelvis i föreställningen ”Crispo” att återuppliva romerska intriger från år 326 och efter föreställningen om kärlek och tragedi kommer besökarna att kunna njuta av festen, vars meny baseras på gamla romerska recept.

Det nya projektet Istra Inspirit startar under andra halvan av juni, och varje istrisk berättelse kommer att ha tre föreställningar. Detta innebär att det under sommaren sammanlagt kommer att äga rum 27 föreställningar. Målsättningen med skådespelen är att återuppliva en viss historisk period. På ett uppskattat och interaktivt sätt kommer man att erbjuda besökarna en omfattande översikt över Istriens historia och kulturarv, från besök till antika minnesmärken, historiska stadskärnor och museer till deltagande i romersk fest eller barockdans.

Mytiska varelser, magiska häxdrycker och gamla cirkusspel kommer att iscensättas på Istriens Sjöfartshistoriska museum i Pula och Föreningen Trollkarlens hatt anordnar interaktiva workshops för barn. I en uppvisning kommer Greve Matias Sandorf, från Jules Vernes roman, att fly från slottet i Pazin tillsammans med två konspiratörer. Föreställningen, som fångar året 1867 i Pazin, anordnas av Turistföreningen i Istriens centralområde. Porečområdets Hembygdsmuseum anordnar en föreställning som genom rånaren Domenico Furlans äventyr berättar om året 1699. I Svetvincenat kommer örtkännaren och medicinkvinnan Mara Radolovichs ande komma till liv. År 1632 förklarades hon häxa av stadens invånare och brändes på bål på gårdsplanen till slottet Morosini Grimanis. Vad arbetarna och fiskarna på båtarna batana åt och pratade om kommer föreställningen ”Spacio” att visa och den kommer att äga rum i Rovinjs tavernor. I Buzets gamla stadskärna kommer besökarna kunna uppleva en fläkt av det gamla Buzet genom musik, dans, mat och dryck från gamla tider och i Labin kommer man att kunna lära känna gruvarbetarnas svåra vardag och kampen för Gruvrepubliken. Fyren i Savudrija byggdes år 1818 och där kommer man iscensätta den spännande kärlekshistorien mellan greven Metternich och en flicka från Savudrijen.

Nästa år planerar man att expandera Istrien Inspirit med nio nya händelser och platser. Målsättningen är att ha hundratals skådespel och förlänga programmet under hela året. Istra Inspirit förutspås bli en ny anledning för gäster att besöka Kroatiens största halvö.

Turistföreningen i Istra län
www.istra.com