Middagsfrid

Näringsministern Maud Olofsson tar fram ny tjänsteinnovationsstrategi

Blogginlägg   •   Feb 19, 2010 09:36 CET

Näringsdepartementet med Maud Olofsson i spetsen bjöd in till ett dialogmöte idag för att diskutera förutsättningarna för en ökad tjänsteinnovation. Företagare, politiker, representanter från vårdsektorn, myndigheter, arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer m fl träffades för att diskutera detta. Maud var väldigt fokuserad på oss företagare, men syftet med mötet var också att utveckla tjänster som produceras inom offentlig sektor. Jag trodde inte att jag hade något att tillföra, eftersom jag inte upplevt några problem/hinder att starta och driva tjänsteföretag i Sverige.

När jag väl kom dit, upplevde jag ändå att mina erfarenheter faktiskt kunde vara värdefulla för andra att ta del av. Nicklas Lundblad, vice VD för Stockholms handelskammare hade mycket bra input kring konkurrens och dess vikt för innovation. Kriser föder innovationer. Man blir innovativ när man behöver vara det. Även om konkurrens på många håll saknas i offentlig sektor kan man ju tävla och jämföra sig med andra. Jag ser fram emot en stor gala där man korar Årets försäkringshandläggare, Årets rektor, Årets bästa offentliga ledare och Årets äldreomsorgsaktör med fina priser.

Ge gärna din kommentar på: