Alerta Bokförlaget

New York - New York 4

Blogginlägg   •   Jun 01, 2013 10:26 CEST

American Museum of Natural History på 79 gatan West överraskar med nya friska erbjudanden. Vad sägs om en nattlig ficklampsexpedition som paleontolog bland 65 miljoner gamla Tyrannosarius rex? Tänk att vakna upp bredvid en blåval eller att öppna ögonen och befinna sig bredvid en fullvuxen nallebjörn!  Jag som är rädd för hundar avstår gärna från sådana ruggigheter och besöker istället Hayden Planetariet och tar mig en titt på jordens utvecklingshistoria i tre plan.  På vägen ut därifrån, i Theodore Roosevelt Park bakom museet, upptäcker jag ett monument som jag inte har sett förut.  Det visar sig vara en svensk gåva till minne av amerikanska nobelpristagare genom åren.

Sveriges Margareta Winberg invigde monumentet i närvaro av New Yorks borgmästare Michael R. Bloomberg den 14 oktober 2003. Krigsromantikern Theodore Roosevelt var för övrigt den förste amerikanen som mottog Nobels fredspris 1906 för att han medlade i det rysk-japanska kriget!  Det var för övrigt samme Roosevelt som fick nallebjörnen uppkallad efter sig.

I New York dräller folk över gatan lite hur som helst och jag känner mig lite udda där jag står och väntar på grönt, så jag gör likadant. Assimilation kallas det visst. Jag korsar Columbus Avenue och går över till Central Park.

Ingången från 79th West till 79th East leder mig i kringelikrok förbi Belvedere Castle, som är högt beläget med utsikt över The Lake, och förbi The Swedish Cottage med den lilla svenska marionetteatern. Timmerstugan, som var en gåva till USA inför världsutställningen 1876, byggdes i Sverige år 1875 och var först en svensk skola.  Idag strömmar regnet ned över New York, medan långa demonstrationståg drar genom Central Park. Unga och gamla demonstrerar under sina paraplyer för Medicare.

Jag är på väg till Metropolitan Museum of Art som har fritt inträde idag.  Biljettpriset är annars endast ett rekommenderat pris, vilket innebär att du som besökare själv får bestämma hur mycket du är villig att betala. Jag är intresserad av resultatet av ett nytt rekonstruktionsprojekt som påbörjades år 2002 med Dendurtemplet i fokus.  Många nya gallerier rymmer museets egyptiska konstsamlingar från början av det femte årtusendet till cirka 2650  före Kristus samt en stor mumiesamling.  Torgny Säve-Söderbergh berättar i sin bok "Uppdrag Nubien", Atlantis 1996, om Dendurtemplet, som Kejsar Augustus lät bygga för att hedra en nubisks furstes söner. När Egypten och Sudan i mitten av 1960-talet byggde ut Aswandammen innebar det, att många tempel skulle komma att dränkas och förstöras. Man vände sig därför till Unesco och begärde och tilldelades internationellt bistånd. Klipptemplen i Abu Simbel kom att spela en huvudroll i hela kampanjen, där för övrigt en svensk konsultfirma, Vattenbyggnadsbyrån (VBB), räddade templet genom att såga itu det i block och lyfta upp och sammanfoga det på en nybyggd klippa.

Den egyptiska kulturministern Saroite Okasha beslutade, att de medlemsstater som gav de största bidragen till räddandet av Abu Simbel skulle få nubiska tempel som gengåvor och kallade templen "nya extraordinarie ambassadörer". New York och Metropolitan Museum tog emot Denturtemplet år 1968 och placerade det i Metropolitanmuseets norra flygel, där det får dagsljus genom en glasvägg i norr. Tanken var att det skulle kunna betraktas utifrån den delen av Central Park som gränsar till museet, men på grund av att museets vägg inte är lodrät, speglar sig tyvärr himlen i glaset. Så långt som möjligt ville man återskapa den ursprungliga miljön, men vad hjälper goda föresatser, när man använder golvet som matsal och dukar upp middagsbord mitt framför templet? För kvällen planeras ett stort party och man har ställt upp en scen framför tempelbyggnaden. Orkestern börjar öva och stronga vakter föser ut oss besökare ur lokalen i en enda hop.

Min besvikelse ersätts snart av hänförelse: Jag befinner mig helt oväntat i "Leon Levy and the Shelby White Court", en oerhört vacker hall med ett magnifikt golv i vitt med svart dekor, utfört med små mosaikbitar, så kallade "tesserae". Ljuset lyser genom glastaket ner på de undersköna statyerna; Här ståtar Herakles, Dionysos och Adonis. Hallen, som liknar en av hallarna som jag sett i Louvren, binder samman olika gallerier och teman; greker, romare, etrusker upptar en hel flygel.  Här befinner sig även den största samlingen av romerska väggmålningar utanför Italien. Utställningens kröns av rekonstruktionen av ett litet sovrum, ett Cubiculum, från villa Boscoreale i närheten av Pompeji och den svarta sängkammaren från Boscotrecase med stenväggar bemålade i pompejansk stil, vilket betyder att de har målats någon gång före år 79 e. Kr. Men nu känns benen tunga som bly och hänförelsens tid är över men bara för dagen...

Lilian O. Montmar, New York

(Välkommen att lyssna  till Ulrika Kärnborgs intervju med Lilian O. Montmar i programmet "En bok - en författare"  i Kunskapskanalen

Recensioner av Montmars tio dokumentärromaner finns på  hemsidan: http://home.swipnet.se/Alerta