Alerta Bokförlaget

New York - New York 7

Blogginlägg   •   Jun 13, 2013 16:54 CEST

Finns det någon vackrare utsikt över Manhattans möte med Brooklyn än från Brooklyn Bridge?  Det tar ungefär en halvtimme att promenera över till Brooklyn på gångbanan. Den en och en halv kilometer långa bron ansågs vara ett tekniskt underverk som världens längsta hängbro när det begav sig. Bygget, som blev otursförföljt och olycksdrabbat började år 1869 och arbetet tog fjorton år att avsluta. Ett trettiotal personer omkom under arbetets gång.

Den tyske invandraren John Augustus Roeblings framgång med att bygga broar i Amerika hade gett honom ryktet att vara den mest framstående brobyggaren i USA i mitten av 1800-talet. Hans broar över Allegheny floden i Pittsburgh (färdig 1860) och över Ohiofloden vid Cincinnati (färdig 1867) ansågs så anmärkningsvärda, att han fick uppdraget att konstruera bron över East River. Oturligt nog skadade han foten i samband med prospekteringen och dog några veckor efteråt av stelkramp.

Hans son Washington Roebling övertog uppdraget som projektets chefsingenjör. En av svårigheterna med bygget var att East River är en saltvattenmynning som är utsatt för turbulens och tidvattenförhållanden. En omständighet som ytterligare komplicerade bygget var att East River är en mycket trafikerad vattenväg. Fartyg måste kunna passera under bron, vilket innebar att en hängbro var den enda praktiska lösningen. Tidigare hängbroar hade byggts med vajrar av järn, men John Roebling ansåg att högkvalitativt stål skulle göra Brooklyn Bridge mycket starkare.

För att gräva ut grunden för brons enorma stentorn användes kassuner, som konstruerades på land och sedan sänktes ned till botten med hjälp av tyngder. För att förhindra vatten att tränga in i arbetsrummet skapades ett övertryck i kassunen genom att tryckluft pumpades in. På detta vis kunde arbetarna nu gräva bort sand och sten från flodens botten. När kassunerna hade bottnat, fyllde man dem med betong och stentornen konstruerades ovanpå.

Washington Roebling gick in i kassunen för att övervaka arbetet och skadade sig så svårt, att han aldrig återhämtade sig. Han stannade hemma i sitt hus i Brooklyn Heights och hans hustru Emily, som höll på att utbilda sig till ingenjör, förmedlade hans arbetsinstruktioner till brobyggarna varje dag. Rykten började surra om att något oerhört hade hänt; en kvinna hade i hemlighet tagit över ansvaret för brobygget!

När tornen hade nått den beräknade höjden av 278 meter över högvattnet, började arbetet med att fläta de fyra enorma kablarna mellan tornen som skulle stödja vägbanan. Brobygget var kontroversiellt och kritiserat. Man litade inte på John Roeblings konstruktion. Det blev inte bättre av att den ökände "Boss" Tweed och korruptionen kring hans företagande var högaktuella. Den skumme entreprenören J. Lloyd Haigh hade sålt vajrar av dålig kvalitet, men han lyckades ändå undgå åtal. Det usla material som han lät leverera finns fortfarande kvar i kablarna, eftersom ingenting av detta kunde avlägsnas i efterhand.

Då Brooklyn Bridge invigdes 1883, hade bron kostat ca 15 miljoner dollar, det vill säga mer än dubbelt så mycket som John Roebling ursprungligen hade räknat med. En vecka efter invigningen spred sig ryktet att bron var på väg att kollapsa och i den panik som uppstod dog ytterligare tolv personer. Sedan 1954 har nu bron sex bilfiler och en egen gång- och cykelbana. För tillfället renoveras Brooklyn-Bridge, så utsikten därifrån skyms av presenningar av plast.

Lilian O. Montmar, New York

(Välkommen att lyssna  till Ulrika Kärnborgs intervju med Lilian O. Montmar i programmet "En bok - en författare"  i Kunskapskanalen

Recensioner av Montmars tio dokumentärromaner finns på  hemsidan: http://home.swipnet.se/Alerta

Alla dokumentärromaner finns tillgängliga i din bokhandel, på Bokrondellen, Adlibris, Bokus, Bokia och inspelade att ladda ned som e-bok eller mp3 på ditt närmaste bibliotek)