Wednesday Relations

Aktuell som talare på The Conference
2 december i Göteborg.

SEO: LÄNKKÄRLEK, KOMMUNIKATION & RÄTT VERKTYG

Nikke har arbetat med sökmotoroptimering sedan Google dök upp som utmanare till AltaVista. Han är en av dem som inte anser att sökmotoroptimering går ut på att lura sökmotorerna. SEO bör, enligt honom, gå ut på att hjälpa sökmotorerna att vägleda användarna till just din sajt.
Nikke är även en flitig bloggare (www.lindqvist.com) och har nyligen inlett en uppmärksammad serie blogginlägg om hur företag säljer länkar som annonsörer använder för sökoptimering.

Berätta lite om ditt jobb. Vad har du för typ av uppdrag? Några spännande projekt på gång just nu?

- Mina uppdrag kan se väldigt olika ut. Ibland är det enbart en workshop för att sätta igång ett företag i processen för sökmotoroptimering. Ibland handlar det om att belysa åtgärder som borde tas. Ofta är dock den befintliga sajten så dålig att jag rekommenderar att man gör om den helt. Då blir jag kravställare för den nya sajten, och arbetar helst nära webbyrån som bygger den.

Just nu har jag medverkat vid överflyttningen av ett flertal sajter som har köpt för avancerade publiceringssystem för sina syften. Dessa har vi flyttat till mitt favorit-CMS, WordPress, som ofta är bättre även för rena företagssajter och samtidigt ger bra möjligheter för företag som vill börja arbeta med företagsbloggar.

Du skriver på din webb att du tycker att SEO har blivit ett skällsord. Hur menar du då?

- Första gången jag hörde uttrycket var när någon, på en e-postlista, skrev att SEO-konsulter är webbens motsvarighet till e-postspammare.

SEO är ett område där man arbetar med åtgärder för att stärka positionerna mot ett enda företag, och eftersom Googles algoritm för placering i indexet är känsligt för yttre påverkan, och många kunder har dålig kunskap inom området så poppar det hela tiden upp nya lycksökare inom området. Det enda de säljer är länkar. Och för att skaffa så många länkar som möjligt så utnyttjar de andras tjänster så hårt de kan.

Flera av oss inom SEO arbetar dock utifrån kärlek till webben. När vi arbetar med länkar så handlar det snarare om att få kunder, samarbetspartners och till och med konkurrenter att länka utifrån respekt till sajten man länkar till. Jag gillar verkligen begreppet länkkärlek, för det förklarar vad det borde handla om. När vi länkar från våra sajter och bloggar så gör vi det för att vi vill uppmärksamma våra läsare och besökare om andra bra resurser.

Du har nyligen dragit igång en serie inlägg på din blogg (www.lindqvist.com) om hur företag säljer länkar som annonsörer använder för sökoptimering. Efter din kritik har både Svd.se och E24.se att slutat sälja länkar. Hur kom det sig att du ville belysa detta?

- Helt enkelt för att jag faktiskt gillar mediernas satsningar på webben. Det vore synd om de, genom att försöka tjäna snabba pengar på länkförsäljning, bet den hand som borde föda dem med massor av trafik. Jag är övertygad om att mediesajterna kan öka sin trafik från sökmotorerna och tjäna pengar på den, istället för att sälja ut sin trovärdighet genom att länka till den som betalar bäst för länken.

Sedan finns det en sorts inbyggd kritik mot Google i min serie (som ännu inte är avslutad). Småsajter blir ofta bestraffade med sänkt ”PageRank” eller genom att plockas bort från indexet när de säljer länkar, medan stora sajter verkar kunna hålla på med detta helt öppet. Jag ville helt enkelt lyfta diskussionen om länksäljandet till en ny nivå, och tror att jag håller på att lyckas med det.

Vad gör man om Google visar ens värsta kritiker i sökresultat?

- Först och främst gör man det man skulle göra även om det inte fanns några sökmotorer att ta hänsyn till. Man försöker lösa problemet. Går det att komma överens med kritikern? Inled en kommunikation. Ring upp!  Varför är hon eller han så arg? Träffas och ät lunch tillsammans. Red ut problemen. I bästa fall kanske den arga bloggposten tas bort. Om inte så kan man kanske få till en ändring av rubriken eller en mildring av formuleringarna.

Samtidigt angriper man problemet genom att bredda sin digitala närvaro. Idag räcker det inte med att bara förlita sig på den egna sajten. Oavsett om man är privatperson, ett litet företag eller en stor koncern, så har man idag massor av möjligheter att använda sig av sajter och tjänster som Twitter, Wordpress, YouTube, Flickr-konto. Som privatperson bör man skapa en LinkedIn-profil, Google-profil och se till att ha en presentationssida på de större bloggtjänsterna.

Sedan kan man fråga sig hur det ser ut i övrigt i sökresultaten kring ens namn? Visst finns det några positiva artiklar eller blogginlägg också? De kan man ofta lyfta upp i sökresultaten genom att helt enkelt länka till dem från den egna sajten.

Vad ska man tänka på om man vill komma igång med sökmotoroptimering av sin webb? Måste man anlita en konsult?

- Nej, man måste inte anlita en konsult. Använder man rätt publiceringssystem och är duktig i sin kommunikation så kommer man ofta väldigt långt på egen hand. Man kan behöva en konsult för fintrimning, eller för att förstå hur man ska använda sig av sökmotortrafiken som man faktiskt får till sin sajt.

Sedan är det en väldig skillnad beroende på vilket område man verkar inom. Det är svårare att placera sig inom områden som har väldigt hög konkurrens och väldigt mycket lättare att lyckas om man verkar inom ett område där det finns mer pengar att tjäna på en bra placering.

Fallgropar att akta sig för om man vill satsa på sökmotoroptimering?

- Framför allt ska man akta sig för att vara för smart. Det finns få saker som gör mig så ledsen som publiceringssystem som automatiskt försöker visa rätt språk för en besökare baserat på vilket IP-nummer besökaren har. Googles spindlar har nästan uteslutande amerikanska IP-adresser och sajtens innehåll på svenska blir aldrig indexerat eftersom det helt enkelt aldrig syns i sökmotorerna.

Sedan ska man definitivt akta sig för att bygga sajter där Google bara kan läsa innehållet, och inte förstår länkstrukturen. Javascript-baserade menyer, att ha allt innehåll i Ajax och rena flash-lösningar är exempel på sådant som man bör hålla sig ifrån om man inte har ett backupsystem för de automatiserade besökarna från sökmotorerna.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………
Lyssna till Nikke Lindqvists föredrag  ”När Google visar dina värsta kritiker” på The Conference den 2 december i Göteborg.

Regioner:

Göteborg