Klimatfolket

Ny berättelse på Klimatfolket.se - möt Eva Lindstén

Blogginlägg   •   Dec 04, 2015 12:37 CET

”Förra året, 2014, fick vi Linköpings miljöpris, från Linköpings miljönätverk och studentföreningen Navitas, för vårt miljöarbete. Det kändes som en bekräftelse av att vi är på rätt väg och blir såklart en sporre att fortsätta. Nu när vi ska bygga nytt har vi chans att göra rätt från början. Det ser jag fram emot!

Både jag och min man, som äger företaget, har ett starkt eget engagemang för miljön och försöker leva som vi lär. Vi bor på landet, värmer huset med ved och samåker med vår biogasbil till och från kontoret i staden. Det fungerar jättebra med biogas. En del tror att det är krångligt att tanka med det är precis lika enkelt som med bensin. Vi reser sällan utomlands på semestern. Det finns ju så mycket att upptäcka på närmare håll. Jag tycker fler borde tänka sig för innan de bokar långa flygresor. Och är alla jobbresor verkligen nödvändiga? Eller kan vi använda modern kommunikationsteknik istället?

Osynliga förbättringar
Vårt eget engagemang märks förstås i företaget. Vi bryr oss mindre om ifall vi kan räkna hem varenda krona av investeringarna vi gör för klimat och miljö, även om jag vet att de i många fall lönar sig, åtminstone på lång sikt. Vi började i underjorden där vi rustade upp hela VVS-systemet och skaffade moderna styr- och reglersystem som optimerar ventilation och energianvändning. Det är kanske inte de roligaste åtgärderna att göra eftersom de inte syns, men de har varit värdefulla. Våra fastighetsskötare har fått gå utbildningar för att kunna trimma och använda de nya systemen på bästa sätt. Det är mitt tips till andra företagare: att involvera personalen så att de både vill och kan använda nya tekniska installationer så att allt verkligen fungerar som det är tänkt.

Mycket gjort
Nu har vi renoverat och tilläggsisolerat alla fasader på våra fem fastigheter i centrala Linköping, och bytt fönster i alla de 130 lägenheterna och i många av butiks- och restauranglokalerna. Vi har byggt system för källsortering i alla soprum och informerar alltid nya hyresgäster om hur det fungerar när de flyttar in. Trots det är det fortfarande många som slarvar och slänger allt i samma påse. Det känns lite tråkigt. Jag hade förstås hoppats att de ville göra sin del av jobbet. Man vill ju att alla ska bidra. ..."

Läs hela och lyssna på podcasten via länken nedan!