Klimatfolket

Ny berättelse på Klimatfolket.se - möt Stefan Arrelid

Blogginlägg   •   Dec 11, 2015 15:20 CET

"När jag var liten bodde vi i Hageby i Norrköping, nära Vrinneviskogen. Jag var där jämt. Det var min lekplats. Jag kröp omkring och tittade på växter och djur. Naturintresset ledde mig till Fältbiologerna och sedan vidare till ett engagemang för miljön som varar än.

Jag var med och startade Kvillinge Fältbiologer som ofta hade exkursioner till ett område vid Bråviken som kallas Malmölandet. När vi fick reda på att Holmen skulle flytta sitt pappersbruk dit blev vi väldigt oroliga att naturen där ute skulle förstöras. Jag var tvungen att reagera – och agera. Det blev mitt första riktiga miljöengagemang och ledde till att jag blev inbjuden till Holmens huvudkontor där företagsledningen berättade att de tänkte bygga världens mest miljöanpassade pappersbruk

Lyssnande bolagsledningDe lyssnade ändå på vad jag hade att säga, fast jag bara var 14 år. Det tycker jag var bra gjort. Nu i efterhand kan man se att mycket av naturen där ute verkligen blev förstörd men också att de ansträngde sig för att visa hänsyn. En del värdefulla skogspartier finns fortfarande kvar och är värda ett besök även om man hör bullret från fabriken i bakgrunden. Kanske gjorde jag ändå ett visst intryck?

Partipolitik och folkrörelseJag var sedan en av de första att gå med i Miljöpartiet här i Norrköping men innan dess var jag också aktiv i Folkkampanjen mot Kärnkraft inför folkomröstningen 1980. Jag tyckte att det verkade vara en farlig teknik som människan inte skulle hålla på med. Folkkampanjen förde samman många människor från olika organisationer. Det blev en folkrörelse som skapade en stark opinion. Kanske kan vi väcka liv i något liknande igen, för klimatfrågan. Idag finns det ju många olika organisationer och initiativ som arbetar med den."

(...)

Läs och lyssna på hela inlägget via länken nedan!