IL Recycling

Nya tankar och idéer in i loopen

Blogginlägg   •   Maj 07, 2014 18:55 CEST

Det pratades en hel del om cirkulär ekonomi idag på SustainabilityDay. April Rinne från Collaborative lab utmanade våra tankar ytterligare genom att visa goda exempel på "delandets ekonomi" där det inte handlar i första hand om produkten längre utan om relationer och gemensamt nyttjande av utrymme, saker och kunskap, dvs. resurseffektivitet. Första tanken blir naturligtvis att om vi delar mer blir det mindre försäljning och därmed dåligt för affärerna, men ganska snart dyker istället tankar och idéer om nya möjligheter upp i huvudet. Vad har vi för outnyttjade resurser i form av utrymme, saker och kunskap? Kan det vara en plattform för nya affärer? Kan vi skapa nya värden hos kund genom att komplettera vår affärsmodell? Kan vi ta resurseffektivitet vidare från kostnadssidan till intäktssidan?

Som återvinningsföretag arbetar vi varje dag med resurseffektivitet genom att se till att ta tillbaka olika material in i loopen igen men det finns så mycket mer vi kan göra. För att få till en snabbare utveckling i branschen än vad vi ser idag tror jag att "delande" och samarbeten måste öka; med kunder, mellan företag (inom och utanför branschen), med samhälle och forskning.

Kerstin Anderson, Vice Vd/ CFO

Bild lånad från iep.se