Poolia

Nytt jobb – och nytt självförtroende

Blogginlägg   •   Okt 16, 2012 10:14 CEST

Madeleine hade sökt 100-tals jobb – utan resultat – när hon kom i kontakt med Poolias jobbcoacher. I dag jobbar hon som innesäljare i Malmö, och det var jobbcoachen som hittade tjänsten.

2009 sa Madeleine upp sig från sitt jobb som kvalitets- och marknadsansvarig för ett säljföretag i Malmö. Hon kände att hon hade stannat upp i utvecklingen och bestämde sig för att vidareutbilda sig. Hon gick därför en tvåårig utbildning inom försäljning och marknadsföring. Men effekten blev inte alls den hon trott.
– Från att ha haft ett fast jobb och ingen utbildning, satt jag nu där med en utbildning – men kunde ändå inte få ett jobb. Det kändes så fel och så konstigt, berättar Madeleine.

Madeleine vill vara anonym. Det är inte så kul att stoltsera med sin arbetslöshet, och det var en mentalt jobbig period, förklarar hon.
– Första tiden var ok, jag var taggad och hade självförtroende kvar. Jag sökte jobb på alla sätt – gick runt i butiker, sökte på nätet och använde mitt nätverk. Men efter att ha sökt långt över 100 jobb började det kännas tungt. Och det var inga drömjobb med jättelöner, utan bara vanliga jobb. Ja, till och med gratis praktikplatser var svåra att få.

Boostad självkänsla
Det var då Madeleine kom i kontakt med Poolias jobbcoacher via arbetsförmedlingen. Genom programmet fick hon hjälp såväl med konkreta saker som cv-skrivande som med självförtroendet.
– Min coach blev till ett viktigt bollplank att diskutera frågor och alternativ med. Jag kunde förbereda mig inför intervjuer och känna att någon lyssnade på mig igen.

Och i slutändan var det till och med Madeleines jobbcoach som hittade jobbet som innesäljare.
– Hon hittade jobbet och sa åt mig att söka det. Jag hade inte tänkt på att jobba i mediebranschen, men nu trivs jag jättebra. Och jag har faktiskt fortfarande kontakt med min coach – det har varit väldigt värdefullt att ha ett bollplank även nu när jag har fått jobbet.

"Det lärde jag mig av jobbcoachen”

1. Att skriva cv och brev som passar till jobbet jag söker.
2. Att få självförtroendet tillbaka och veta att jag kan.
3. Att vara mig själv och inte försöka anpassa mig efter tjänsten. Det är bättre för både mig och arbetsgivaren.

”Min coach blev till ett viktigt bollplank att diskutera frågor och alternativ med”