Poolia

Och ”Oscarn” till bästa rollbesättare går till …

Blogginlägg   •   Nov 22, 2011 10:47 CET

Det finns ingen kategori i Oscarsgalan som heter casting. Det är skådespelarna som får kamma hem de åtråvärda statyetterna och glänser på den röda mattan. Men det tycker Monika Elling, vd och koncernchef på Poolia, är orättvist – både på bioduken och runt styrelsebordet. Vad är hennes hemlighet till spännande casting i näringslivet?

Regissören Alfred Hitchcock sa att skådespelare påminner om boskap. Uttalandet skapade stor uppståndelse och han svarade: ”I never said all actors are cattle; what I said was all actors should be treated like cattle.”

Att älska casting ligger i blodet hos mig och mina kollegor.

Alfred Hitchcock kunde med rätt rollbesättning mjölka det bästa ur sina guldkalvar och få dem att samverka. Och det kännetecknar en god rollbesättare, även inom näringslivet.

Gör ett starkt team starkare

Det handlar om att, som det heter i USA, ”play to strength”. Det vill säga att stärka upp teamet så att de enskilda nyckelmedarbetarna blir starkare genom varandras likheter – och olikheter. Det är inte, som jag skrev i förra krönikan, Romeo och Julia individuellt som har skapat dramats storhet – utan deras samverkan.

En rekryterare måste matcha rätt.

En rekryterare måste matcha rätt. Vissa roller kräver energi, andra eftertänksamhet. Vissa karisma, andra kreativitet. Det är rollbesättarens uppdrag att hitta individens drivkraft och inse vilka kulturer hon passar i och kan blomma ut inom. En person kommer kanske till sin fulla rätt i ett it-bolag där nya krav ställs varje dag, en annan får arbetsro i ett statligt bolag. Ingen är den andra lik. Och där ligger charmen. Och möjligheten.

Vi på Poolia har tagit fram Kompetensindikatorn, en undersökning där vi tar tjänstemän på pulsen. Resultatet är slående. Hela 15 % är missnöjda med sin anställning, det är en ökning med 10 % andelar sedan år 2008. Kompetensindikatorn visar även att antalet mindre lyckade rekryteringar ökat, medan de lyckade har minskat. Kort sagt, rollbesättning har aldrig varit viktigare för att matcha rätt person med rätt jobb.

Vad kräver rollen?

Som rollbesättare inom näringslivet hjälper vi bolagets ”regissör”, till exempel en hr-chef eller vd. Precis som alla ”casting directors” analyserar vi både ”aktörens” och ”dramats” kravprofil. Aktören är den nya medarbetaren och dramat är den tjänst hon är satt att medverka i. Vad söks för rollen? Hur är kulturen? Vilken personlighet behövs? Inre drivkraft? Yttre faktorer?

När jag läser om kända rollbesättare i Hollywood känner jag igen mig. Drivkraften att analysera personen lika mycket som den kultur han eller hon ska castas för är a och o. Ibland kan det vara bra att ha flera rollbesättare som arbetar tillsammans i ett team. När jag skriver det här är den nya Tintin-filmen högst aktuell. Den har castats av Victoria Burrows och Scot Boland – två helt olika typer av rollbesättare med olika referenser. Men just det är deras styrka. Den ena kommersiell, den andra nytänkande. ”I’m Disney, he’s Tarantino”, förklarade Victoria Burrows deras udda team – och så har deras dynamiska team skapat castingmagi för Steven Spielbergs film Tintin.

Omvänd rollsättning vänder siffrorna uppåt

Typecasting är ett känt begrepp – ett ofta negativt ord då en skådespelare hamnar i ett fack, vilket för en period kan stärka skådisens karriär, men i längden stjälpa den. Många framgångsrika regissörer har under de senaste åren gärna arbetat med det oförväntade – ”creative casting” eller ”casting against the type”. De vill skapa en dramatisk effekt genom att välja en skådespelare för en roll som han eller hon vanligtvis inte förknippas med. Som när actionskådisen Arnold Schwarzenegger gjorde komedier – Twins eller Dagissnuten – eller när komikern Robin Williams gjorde thrillers, till exempel One Hour Photo.

Att tänka fel är rätt

Inom näringslivet pratas det alltmer om ett liknande nytänkande för en snarlik effekt och förvandla företaget till en ”block buster”. Att tänka ”fel” har blivit rätt. Att våga gå åt motsatt riktning än det givna har blivit vägen mot framgång. Är ni alla unga runt styrelsebordet? Rekrytera en äldre vd! Är alla erfarna med gott om trygghet i ledningsgruppen? Tillsätt en ung talang!

Du är värd en Oscar

Att skapa guldkalvar handlar om att våga. Om du som hr-chef eller vd ”castar” teamet med en stjärna som får hela företaget att växa så är det du som vinner företagets Oscarsstatyetter.

Gör det.

Monika Elling