Dynatrace

Olympiska Spelen 2014 - Klarar mediasajterna att leverera när trycket blir som störst?

Blogginlägg   •   Feb 06, 2014 16:13 CET

Vinter OS i Sojeti invigs imorgon fredag och kampen om medaljerna har börjat. Vi åskådare har aldrig tidigare haft större möjligheter att bevaka OS  från soffan, bilen, tåget, jobbet eller löparbandet, genom smart phones, plattor, datorer och TV-apparater. Vi kan alltså heja fram våra atleter i princip närsomhelst och varsomhelst. Men får vi det vi lovas? Levererar de olika sajterna på topp när det gäller? Kan de hantera trycket vid hög belastning?

För vem skulle vilja att appen börjar ”buffra” när Marcus Hellner befinner sig på upploppet i sprint, eller missa straffläggningen i hockeyn för att sajten inte klarar av alla tittare samtidigt?

Vi har en pågående syntetisk monitorering på de viktigaste mediernas webbplatser som täcker de olympiska spelen och vi ser redan dåliga resultat, trots att de olympiska spelen inte ens har startat på riktigt. Så, hur blir det nu när OS drar igång på allvar i helgen och sedan pågår i två veckor framöver? Kan åtgärder vidtas för att snabba upp webbsidorna?

Låt oss se detta blogginlägg som en varningssignal till vissa av dessa mediaföretag. De behöver titta närmare på sin nuvarande driftsättning, eftersom vi ser en hel del misstag i webbprestandan så som:

•  CDN konfigurationsproblem
  •  Inte optimerad för mobil
  •  Följer inte bästa praxis som t ex W3C

För affärsansvariga: Prata med ditt IT-team och se till att de har tid och resurser att analysera och göra sista minuten- korrigeringar - annars är det möjligt att ni även med den bästa annonsen lockar tittare men utan att lyckas konvertera dem till kunder eftersom er webbplats kan krascha eller bli långsam närsomhelst. Kör ett Instant Test med Compuware APM/Gomez .

För DevOps och Webb Arkitekt team: Kör en snabb systemcheck med verktyg som Compuware APM/dynaTrace AJAX Edition, Pagespeed , FireBug  etc., och följ bästa praxis som vi har talat om under de senaste åren.

För fler tips om teknisk- och affärswebbsprestanda under tung trafik, läs här: http://apmblog.compuware.com/2014/01/31/technical-and-business-web-performance-tips-for-super-bowl-ad-landing-pages/