Eco Innovation AB

Opcons värmeåtervinnare mot snålbilen Baldos och Peepoples bajspåse i nätröstning om bästa miljönyhet

Blogginlägg   •   Feb 02, 2010 08:54 CET

Bajspåsen, Snålbilen eller Värmeåtervinnaren? Vilken blir Sveriges bästa miljönyhet i januari? Miniföretaget Peepooples påse har utsetts till en av världens bästa affärsidéer. Luleåstudenternas snålbil Baldos II har klarat över 15 mil på en liter soppa. Börsnoterade värmeåtervinnaren Opcon Powerbox ser lönsam väg in på jättemarknad. Vilken var Sveriges bästa miljönyhet i januari? Besökarna till nyhetssajten Miljöinnovation och EU har just börjat rösta. Läget är mycket jämnt kl 8.50 den andra februari. Men Peepoople och Baldos är i delad ledning.

I januari kom många härliga svenska miljönyheter. Eco Innovation AB har nominerat tre kandidater för omröstning om bästa svenska miljönyhet i januari. En positiv nyhet om en miljöinnovation gläder med hopp om bra miljölösningar. Mer om alternativen för januari:

1. Bajspåsen, Peepooples Peepoo-toalett har valts till ”Top 10 Business ideas 2010″ av Springwise.com. Det är ett oberoende internationellt innovationsnätverk. Peepoo är självsanerande, biologiskt nedbrytbar och ger gödsel. Billerud utmärker sig åter på miljösidan och är med och tar fram den första storskaliga produktionsanläggningen.

2. Snålbilen, Baldos II gör 15 bilmil/liter. Minibilen är tillverkad av studenter vid Luleå tekniska universitet. I januari bevisades att den är Sveriges bränslesnålaste bil vid test och prestandakörning i Noliahallen i Piteå. Baldos II förbrukar motsvarande 0,065 liter bränsle per mil. Baldos II är godkänd av Svensk Bilprovning för trafik på svenska vägar. Testet visar att den idag kan köra 152,2 kilometer på en liter bränsle.

3. Värmeåtervinnaren, börsnoterade Opcons Powerbox har fått mycket uppmuntrande resultat från en förstudie i Australien. Delägda Enerji Ltd beräkningar visar på en initial potential i Australien för 431 Opcon Powerbox och en elproduktion motsvarande 2,817 GWh för återvunnen energi enbart från gasturbiner. Detta segment motsvarar ca 15 % av den Australiska energiproduktionen från fossila källor.

Omröstningen har just börjat. Alla är välkomna att skriva vad de tycker och rösta på de nominerade kandidaterna på http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/miljonyhet-januari Röstningen avslutas 13:e februari kl. 20.00. Resultatet publiceras därefter.