JAK Medlemsbank

Pirrigt inför JAK-skolan

Blogginlägg   •   Mar 06, 2012 14:44 CET

Dagarna innan JAK-skolan är alltid speciella. Det blir pirrigt i magen. Spänningen och förväntningarna stiger. Mycket ska fixas. En liten oro finns; har vi kommit ihåg allt? Vi har ju rutin nu efter att ha haft två stora JAK-skolor per år sedan början av 90-talet. Men ändå känns varje JAK-skola som ny.

Av 77 anmälda deltagare är det 38 som kommer för första gången. Efter ett visst pusslande och oväntad tillgång till det nyrenoverade internatet ”arresten” kommer alla att få en sängplats. Annars var det några deltagare som erbjöd sig att sova i tält. En annan kunde sova i sin bil. Lite kallt kan man tycka. Bra att det ordnade sig med liggplatser till slut.

Det känns väldigt inspirerande att så många medlemmar vill vara med på JAK-skolan. Det brukar bli bra utvärderingar efteråt. Vi kommer att göra vårt bästa den här gången också för att det ska bli en fin upplevelse för alla deltagare.

Det brukar vara en mångfald av deltagare. Olika åldrar, olika ursprung, olika erfarenheter och värderingar. Värderingar som man under helgen uppmuntras att våga ta fram samtidigt som man uppmuntras att lyssna och respektera andras värderingar. Alla är experter på sina egna värderingar. När man möter andras värderingar kan man antingen välja att hålla fast vid sin egen värdering eller omvärdera. Man kan också ha provisoriska åsikter för att testa, när man inte riktigt vet vad man tycker. Det kan bli ganska kul! Ämnet ekonomi är inte alltid lätt att handskas med. Det finns så många outtalade värderingar som samhällets ekonomiska spelregler grundar sig på.

Den input vi ger på JAK-skolan i form av ett smörgåsbord med delkurser ger uppslag till mycket att samtala om. Jag brukar ta tempen på stämningen genom att lyssna på sorlet under fruktstunderna och blir glad när sorlet är högt. Och det är det ju alltid!

Nej, nu får det vara färdigbloggat. Jag ska ta mig an den sista planeringen av delkurserna och putsa på de inledande orden vid starten av JAK-skolan på fredag. Sedan blir det fullt ös.

Ann-Marie Svensson

Medlemschef