AxiCom

PR - branschen där tiden stod still

Blogginlägg   •   Dec 07, 2012 14:25 CET

Företagen pumpar in tiotusentals kronor varje månad i sina byråer i förhoppningen att man ska kunna få ut företagets nyheter på redaktionell plats. För det har man lärt sig på marknadsföringsutbildningen är billigt och effektivt som ett litet komplement till annonseringen. Men tiden då en artikel i Dagens Nyheter eller ett inslag på Aktuellt garanterat fångades upp av alla är sedan länge förbi.

Våra läsmönster, vår kunskapsinhämtning och vår inköpsprocess har förändrats – både som privatpersoner och företagare. Få människor läser en tidning från pärm till pärm och skapar sig en världsuppfattning på basis av detta. Få läser en artikel om en produkt och bestämmer sig köpa den till företaget. När det gäller konsumentprodukter ar logiken kanske en annan men inom B2B saknas idag ofta kopplingen mellan publicitet och försäljning.

Istället glider vi fram mellan källor på nätet, Googlar efter information, jämför priser på Pricerunner, frågar vänner om råd på Facebook och kollegor om råd på LinkedIn, där vi även rekryterar vår personal. Att vara i tidningen har inte längre den effekt den kanske brukade ha och borde inte längre vara en målsättning i sig. Men majoriteten av åtminstone de internationella uppdragen går ut på just det - att generera klipp, oavsett om de har någon som helst effekt på verksamheten.

Vi vet att man idag kan få långt bättre resultat genom att gå direkt på målgruppen där den är, om det så är på Twitter, LinkedIn, Facebook eller något forum där kanske någon användarförening hänger. Vi vet att det finns gott om påverkare som inte är skribenter för någon av tidningarna men som spelar långt större roll när det gäller att mäkla kontakter mellan företag och kunder. Och vi vet vad som spelar allra störst roll när det gäller företagens kommunikationsstrategier och varumärke - riv ner det livsfarliga silotänkandet där PR-pengar går till pressmeddelanden och marknadsbudgeten till annonser när allt borde gå till att etablera företaget i köparnas sinnevärld och se till att säljarna får öppet mål.

1992 satt man på PR-byrån Jerry Bergström och skickade ut pressmeddelanden och sålde in produktnyheter från internationella IT-företag med budgetar på runt 30 000 kronor varje månad. Och Volvo sålde sin klassiska kubistiska serie 240. Idag, 20 år senare, kommer majoriteten av PR-byråernas intäkterna (oavsett vad de hävdar) fortfarande från pressmeddelanden och "pitchning" av nyheter - och lustigt nog betalar de stora internationella företagen fortfarande 30 000 kronor (värt 25% mindre enligt myntkabinettets uträkning). Och framgång mäts i klipp. Eller likes. Inte kännedom, leads eller försäljning. Men man varken postar eller faxar pressmeddelanden längre - så jag antar att inte ens PR kan stå emot utvecklingens vindar.

/RA