abstrakt reklam

Presentreklam & Marknadsföringsmodell

Blogginlägg   •   Jun 13, 2013 22:18 CEST

Presentreklam kallas den verksamhet när företag eller annan organisation ger gåvor till kunder eller anställda för att göra reklam. Ordet har därför en tydlig koppling mellan reklam och present. Syftet med att ge presenter är således att uppmuntra mottagaren eller att påverka denne att köpa produkter eller tjänster. Presentreklam ingår som en del i företagets marknadsföring och försäljning.

Vanligast är billiga småsaker som pennor, nyckelringar och liknande. Men även mer avancerade produkter som kläder kan fungera som presentreklam. I Sverige omsätter presentreklam cirka 10 miljarder kronor.

En marknadsföringsmodell eller PR-modell är en modell som anlitats för att höja konsumenternas efterfrågan på ett specifikt företag, produkt, tjänst, ett varumärke, eller begrepp genom att direkt interagera med konsumenterna och göra det tilltalande. En stor majoritet av marknadsföringsmodeller är kvinnor och är vanligtvis attraktiva till utseendet. Deras jobb är att ge information om produkten eller tjänsten och göra det lockande för konsumenterna. Även om interaktionen kan vara kort, levererar marknadsföringsmodellen en live-upplevelse som speglar produkten eller tjänsten han eller hon representerar. Detta gör det möjligt för konsumenten att själv identifiera sig med produkten, tjänsten eller företaget.

Denna form av marknadsföring berör färre konsumenter för kostnaden än traditionell reklammedia (såsom tryck, radio och TV), men konsumentens uppfattning om ett varumärke, produkt, tjänst eller företag påverkas ofta mer av den personliga upplevelsen. Påverkan av denna typ av marknadsföring kan vara mer bestående också. Marknadsföringsmodeller interagerar ofta med många personer samtidigt för att maximera den kvantitativa påverkan på konsumenternas efterfrågan. PR-modellens ansvar beror på den särskilda marknadsföringskampanjen som genomförs, och kan omfatta:

• uttökad produktmedvetenhet
  • ge information om produkten
  • skapa en associering i konsumentens huvud mellan produkten eller varumärket och en viss idé (naturlig skönhet, sex appeal, tillförlitlighet)
  • dela ut objekt till konsumenter, till exempel ett prov på själva produkten, en liten gåva, eller utskriven information

Marknadsföringskampanjer som använder sig av marknadsföringsmodeller äger ofta rum i butiker eller gallerior, mässor, speciella PR-event, klubbar, eller till och med utomhus i offentliga miljöer. De äger ofta rum på högtrafikerade platser för att nå så många konsumenter som möjligt, eller på platser där en viss typ av målgrupp förväntas vara närvarande.

abstraktreklam.se - Er kompletta leverantör av företagsreklam

Vi hanterar allt inom företagsreklam, presentreklam, presenter, promotion och profilreklam. Hos abstrakt reklam hittar ni ett brett sortiment av giveaways, mässprodukter, reklamartiklar, kontorsmaterial, expoprodukter och mycket mer av högsta kvalitet. Med en gedigen erfarenhet inom present- och reklambranschen gör att vi alltid har möjligheten att leverera produkter som motsvarar era förväntningar.

Kvalitetsprodukter till konkurrenskraftiga priser

För att kunna leverera mässprodukter och reklamartiklar av högsta kvalitet jobbar vi endast med välrenommerade grossister. Vårt mål är att alltid bygga långsiktiga och varaktiga relationer med hjälp av hög servicegrad samt konkurrenskraftiga priser!

Välkommen till oss - vi ställer era behov i fokus!

Fredrik Ohlsson

fredrik@abstraktreklam.se