Coaching i Näringslivet

Rekrytering-marknadsföring och tankeläsning

Blogginlägg   •   Aug 20, 2015 10:29 CEST

I veckan lyssande jag på Åsa Daxberg som pratade om sin nyutkomna bok, Happy Talent, som hon skrivit tillsammans med Ann Wijkström.

I boken slår de fast att rekrytering handlar om marknadsföring och försäljning. Jag har så många gånger själv tänkt på att rekrytering alltid är en ömsesidig försäljningsprocess. Även de gånger då kandidaten inte ligger i topp eller är lämpad för den aktuella tjänsten. Men vilket tillfälle för företaget att presentera sig på ett fördelaktigt sätt. För någon som faktiskt är intresserad!

Det är egentligen något helt självklart och märkligt att företagen inte tänker mer på att när det rekryterar så möter de sina främsta intressenter. Kandidater som söker ett jobb har lagt mycket energi och möda på att söka just den tjänsten, på just det företaget. Företaget har sin bästa chans att sälja in sig och visa vad deras varumärke står för. Men så ser det inte ut som företagen verkligen tänker. Eller i alla fall verkar de inte agera så. De flesta arbetssökande kan bara tänka sig att söka till en arbetsgivare en enda gång enligt Åsa och en undersökning som Wise har genomfört. 2/3 av alla jobbsökande kan inte tänka sig att söka arbete hos samma arbetsgivare igen efter ett försök, av den anledningen att arbetsgivaren inte har gjort ett bra intryck vid intervjun. Detta är ju verkligen illa! Människor som aktivt valt att lägga sin energi på att sälja in sig till ett företag kan inte tänka sig att ge dem en ny chans när en annan ledig tjänst dyker upp pga att företagen inte gjord bra ifrån sig! Snacka om att företagen misslyckas fundamentalt med att marknadsföra sitt varumärke. Samma företag som kan lägga enorma summor på annan marknadsföring.

Många snackar om att locka till sig talanger och hur de ska behålla dem, men så kan de sitta framför dem i en intervjusituation och de missar helt att göra sitt företag tillräckligt attraktivt.

Företaget bör ju ha en plan för sin "rektryteringsmarknadsföring". En plan som är en del av marknadsplanen. Annars kan det gå illa och det fort. Negativa omdömen sprider sig med vindens hastighet. Du vet ju aldrig vem som ingår i den icke-aktuella kandidatens nätverk. Så jo, rekrytering är i allra högsta grad marknadsföring, det håller jag helt med författarna till boken om.

Med kandidaterna då. Vad ska de tänka på? Jo att rekryterare inte är tankeläsare! En rekrytera kan inte alltid utläsa vad du vill av ditt cv. Det går säkert att se var du jobbat och när. Vad du pluggat och när. Men vad vill du? Vad är dina alldeles unika styrkor? Vad kan just du åstadkomma? Och framför allt vad vill du åstadkomma och vad vill du bidraga med? Talar du om din egen plan? Enligt Åsa är det alldeles för många som inte lyckats förmedla detta. Det är också min erfarenhet både när jag själv varit chef och rekryterat men även när jag coachar andra. Många vet inte vad deras styrkor är och vet inte heller vad de vill. Jag menar verkligen vill! Vi är så ovana att ta ”inifrån” perspektivet och utgå från oss själva, utan tänker oftast från vad andra uppfattar att jag presterar bra. Det jag fått beröm för från andra är inte alltid detsamma som att det är mina verkliga karaktärsstyrkor. Du är alltså inte ovanlig om du inte vet dina styrkor och/eller inte lyckas förmedla dem. Det gäller många med dig. Men det går att lösa. Ta hjälp av en coach som arbetar med fokus på styrkor och reflektera över dig själv. Vad är din alldeles unika styrka? Vet du det och börjar att prata om det, kan du nå så mycket längre och bli så mycket vassare på det som du både gillar och vill. Ge dig själv möjligheten att prestera stordåd.

Intresserad av att veta mer om coaching? På vår hemsida kan du läsa mer, www.coachinginaringslivet.se Kontakta oss gärna så berättar vi mer och om du vill rekommenderar en för dig lämplig coach.