JimDavis Labs/JDLabs AB

RESPONSIVE WEB DESIGN | MÖT DINA KUNDER PÅ DERAS VILLKOR

Blogginlägg   •   Okt 19, 2012 16:19 CEST

Först och främst. Vad är Responsive web design?
Responsiv webbdesign som det kan kallas för på svenska innebär att webbplatsen automatiskt anpassar sig efter besökarens skärmupplösning oavsett om besökaren surfar in genom sin dator, mobil eller surfplatta. Målet med denna metod för att bygga sajter är att erbjuda besökaren den bästa upplevelsen på webbplatsen oavsett enhet.

När man idag talar om sättet att utvecklar webblösningar tar uttrycket ”Responsive web design” stor plats i konversationen. Många är övertygade om att denna strategi för digital kommunikation kommer att dominera framtidens webbdesign/utveckling. Istället för att bygga en webbplats för datoranvändare och i nästa steg göra en mobilanpassning talar man om ”Mobile first” dvs att hela strategin tar sin utgångspunkt från utseende och funktioner i mobilen.

Det är ett faktum att internettrafiken från mobiler och surfplattor ökar explosionsartat och är på väg att gå om datorsurfandet. Vi på JimDavis Labs anser att det är vårt ansvar som webbdesigners och webbutvecklare att leverera relevant och lättillgänglig information oavsett vilken enhet besökaren använder.
JimDavis Labs tar utgångspunkt i användarupplevelsen. I en tid då vi möter alltmer vana internetsurfare som ställer krav på design och funktionalitet skapar vi webblösningar som överträffar förväntningarna och tillför något extra.

JimDavis Labs webbplats är byggd enligt Responsive web design. Testa gärna att ändra storleken på fönstret eller surfa in på sajten via olika enheter.