Poolia

Rökiga framtidsutsikter

Blogginlägg   •   Mar 28, 2013 08:01 CET

Att sia om framtiden är något som de flesta företag försöker sig på. Men hur långt fram man måste blicka kan skilja sig rejält mellan en bransch och en annan. För det svenska whiskyföretaget Mackmyra handlar det inte om kvartal, utan om många år – precis så många som det tar att lagra en god single malt.

På Mackmyra Bruk i Valbo tillverkas något så ovanligt som en svensk whisky. Magnus Dandanell, VD för Mackmyra whisky, berättar mer.
– Sverige är ett fantastiskt bra land för whisky. Vi har bra korn, vatten och lagringsmiljöer. Men fram till 1995 hade staten monopol på all sprittillverkning. När produktionen av deras whisky Skeppet lades ned på 1960-talet lämnades vi helt utan en inhemsk whisky.
Kring millennieskiftet ställde sig Magnus Dandanell och sju av hans vänner frågan om det inte var dags för den svenska whiskyns återkomst.
– Sedan dess har vi byggt upp det här företaget och i stort sett skapat en ny bransch i Sverige.

Trendspaning i whiskyvärlden

När man inte röker enris eller rengör kopparpannorna på Mackmyra, då gör man framtidsprognoser. Det är förstås viktigt att de fat whisky som påbörjas i dag blir uppdruckna i morgon – eller lite längre fram i tiden.
– Det är här det blir knepigt. Whiskytillverkning är inte som vodkatillverkning där man bara kan sätta på kranen. Vår whisky blir klar efter ungefär fem år i mognadslagret – och det är den marknaden som vi måste försöka förutspå varje år när vi bestämmer volymerna som vi ska destillera, säger Magnus Dandanell.
Och hur kikar man ett halvt decennium fram i tiden?
– Vi tittar förstås på vår nuvarande försäljning, och så förhåller vi oss till trender. Eftersom vi som svenskar tillhör en specialkategori i branschen blir det till att hålla koll på allt från globala branschtrender och svensk dryckeskultur till intresset för mindre uppstickare som oss.
Mackmyras trendspaning är inte enbart till för att räkna ut hur många fat whisky de ska tillverka för konsumtion 2018, utan även vilka smaker som kommer att bli populära.
– Nu kan vi till exempel se att honung är en stark trend inom spritvärlden, och vi har därför tagit fram en whiskylikör smaksatt med lokal honung.

Mindre skarpa svängar

Trots att det är en utmaning att sia om framtidens dryckesvanor, ser Magnus Dandanell fördelar i whiskytillverkningens långa tidsperspektiv.
– I branscher med mer av en kvartalsekonomi skapas ofta skarpa svängar fram och tillbaka som företagen och omvärlden hakar på. På så sätt är långsiktigheten i whiskytillverkning rätt så trevlig; vi kan parera prognoserna lite allt eftersom.
En annan fördel med att jobba med just whisky, fortsätter han, är att ett produktionsöverskott inte behöver innebära katastrof.
– Visst är det en utmaning att satsa rätt för att ens produktion ska matcha en framtida efterfrågan. Men det känns lite tryggare med en produkt som bara blir bättre med tiden.

Magnus kristallkula – tre trender i whiskyns värld

1. De nya kontinenterna
– Stora delar av Asien och även Sydamerika har fått det bättre ställt ekonomiskt och konsumtionen av statusvarumärken som whisky stiger. Just nu är det traditionella varumärken som gäller, men vi ser en snabb utveckling mot single malt - inte minst i Taiwan, där en överraskande stor andel av konsumenterna är yngre kvinnor.

2. Den otrogna kunden
– Förr fastnade den typiska whiskydrickaren för ett märke, vanligtvis ett skotskt sådant, och höll sig till det. Dagens och morgondagens whiskydrickare är inte lika trogna sina klassiker. De vill ha spänning och botaniserar bland smaker och producenter, precis som man gör med vin.

3. Det innovativa destilleriet
– Först kom microbrewing, nu kommer craft distilling. Vi ser hur intresset för hantverket bakom whiskytillverkningen växer i Sverige, Frankrike, England och USA, och att nya, innovativa destillerier poppar upp. Dessa destillerier arbetar ofta med lokala råvaror och vill skapa en känsla av äkthet med transparens mot kunderna. Konsumenterna efterfrågar dessa innovativa produkter även om de görs i fjärran länder, och vill gärna komma på besök