Cinode

Så får du off-shoring att fungera – på riktigt

Blogginlägg   •   Apr 12, 2016 13:10 CEST

Alltför många företag har upplevt off-shoringprojekt som kostat mer än de smakat och sedan dragit öronen åt sig. Det är synd, för genom att börja ställa rätt frågor och öka sin kunskap kan off-shoring bli en mycket god affär både för kunden och dig som leverantör.

System Verification är ett av de svenska företag som erbjuder sina kunder möjlighet till offshore av hela eller delar av sin testverksamhet. Sedan 2013 har vi ett off-shorekontor i Sarajevo, Bosnien-Herzegovina med egna anställda. Incitamentet för den etableringen var en av våra större kunder, som ville sänka sina kostnader utan att göra avkall på leveranskvaliteten. Det har vi lyckats med. Och vi delar gärna med oss av goda råd till dem som funderar på off-shoring.

Allra viktigast är att de applikationer som ska flyttas har en hög mognadsnivå. Om inte bör du göra en ordentlig genomlysning och tillrättning tillsammans med din kund. I annat fall kommer de problem som finns hemma att följa med flytten och du måste hantera dem på distans. Dessutom finns en stor risk att de kostnadsbesparingar som görs i den nya leveransen äts upp av problemhanteringen. Ett ordentligt förarbete som säkerställer hög mognadsnivå är absolut att rekommendera. Läs vidare om "Så får du off-shoring att fungera – på riktigt"