Socialdemokrater för tro och solidaritet

Så gick det för kristna socialdemokrater i riksdagsvalet

Blogginlägg   •   Sep 29, 2010 20:00 CEST

Många av de broderskapare som satt i riksdagen under förra mandatperioden har fått förnyat förtroende, bland annat Kent Härstedt (Skåne västra), som dessutom fick nära 10% av kryssen i sin valkrets,  Sven-Erik Österberg och Pia Nilsson (Västmanland), Åsa Lindestam (Gävle), Eva-Lena Jansson (Örebro), Karin Åström, Maria Stenberg och Fredrik Lundh Sammeli (Norrbotten), Kerstin Engle (Skåne) Carina Hägg (Jönköping) samt Jörgen Hellman (Västra Götaland norra).

Några broderskapare drev personvalskampanjer men få nådde de 8% som krävs, Luciano Astudillo och Hillevi Larsson (Malmö) samt Yilmaz Kerimo (Stockholms län) är exempel på populära kandidater i stora distrikt där det är mycket svårt att nå hela vägen och som därför inte kom in trots många kryss. Tyvärr räckte varken kryss eller listplacering för att ge riksdagsplatser åt varesig Peter Weiderud (Västmanland), ordförande för broderskapsrörelsen eller Cecilia Dalman Eek (Göteborg), vice ordförande. Några mer kända broderskapsprofiler som förlorar sin riksdagsplats är: Magdalena Streijffert (Halland), och robinsonprofilen Jan-Emanuel Johansson (Stockholm). Evin Cetin (Stockholms län) fick visserligen nästan 4000 kryss i stora Stockholms län, men 2,4% räckte inte.

Den broderskapare som fått flest personkryss och som kom in är stockholmaren Thomas Bodström. Men i procentandel blir han slagen av både diakonen Christer Engelhardt (Gotland, 17,6%) och partisekreteraren Ibrahim Baylan (Västerbotten, 11,8). Även Thomas Strand som under mandatperioden varit ordförande för broderskaparna i riksdagen (Jönköping) blev omvald och Jonas Gunnarsson (Värmland) är en av de nya invalda.

Läs även i Dagen