Poolia

Så spontansöker du bäst

Blogginlägg  •  2011-09-12 13:15 CEST

Spontanansökningar är ett hett tips. Vänta inte på att en relevant jobbannons dyker upp utan vänd dig direkt dit du vill jobba. Men hur framgångsrika är spontanansökningar egentligen? Hur förbättrar du dina odds? Vad är hemligheten för att nå fram i bruset?

Många faktorer avgör om din spontanansökan bär frukt. Tur och timing är ofta viktiga ingredienser för att lyckas. Men inte bara. Om företaget löpande rekryterar personer med din kompetensprofil så är spontanansökan ett vinnande koncept. Låt oss ta ett bra exempel: Går företagets verksamhet ut på att utveckla nya produkter som kräver systemutveckling? Ja då kan utvecklare med rätt kompetensprofil känna sig säkra på att deras spontanansökningar blir lästa.

Intern insyn positivt

Har du insyn i företaget och vet att företaget inom en snar framtid kommer att behöva anställa kompetens med din bakgrund? Vänta då inte på annonsen, ansök direkt! En spontanansökan skadar sällan. Den kan rent av vara bra att hänvisa till framöver – även om den inte ger direkt avkastning. Om du söker en utannonserad tjänst i framtiden kan det vara till din fördel att du anger att du länge varit intresserad av att jobba på företaget och faktiskt har skickat in en spontanansökan för en tid sedan. Det visar på engagemang.

En svårighet med spontanansökan, framförallt i de yrkesgrupper där själva uppdraget varierar, är att det är svårt att rikta ansökan. Projektledarrollen är ett sådant exempel. Vilken erfarenhet som bör lyftas fram i ansökan beror till stor del på vilka projekt som ska genomföras och vilka kontaktytor projekten medför.

Bra förarbete, bättre resultat

Förarbetet är avgörande för att din ansökan ska läsas av rätt person och skapa intresse för din kompetens. Vi har samlat viktiga frågeställningar som hjälper dig att göra rätt saker – på rätt sätt.

Vem ska du rikta dig till?

Ta en titt på företaget platsannonsering. Vem ska ansökan skickas till? Går allt via personalavdelningen eller till ansvarig chef direkt? Skicka till rätt person direkt!

Registrera dig i cv-databas

För rekryterings- och bemanningsföretag är cv-databaser ett viktigt verktyg. Många, framförallt större företag, har kopierat detta med egna cv-databaser. Men hur företagen lyckas använda dessa i sin rekryteringsprocess varierar. En rekommendation är därför att alltid följa upp med ett personligt samtal.

Var påläst

Visa i din ansökan att du har kunskap om företaget. Signalerar ett genuint intresse för att jobba på företaget.

Var kort och tydlig

Berätta vad du vill göra. Alltför generellt hållna ansökningar har svårare att skapa intresse. Otydlighet skapar osäkerhet.

Rikta din ansökan

Vilka beröringspunkter har företaget med ditt yrkesliv? Du kan i viss mån fortfarande rikta din ansökan genom att lyfta upp beröringspunkter vad gäller bransch, produkter, tjänster eller företagets utvecklingsriktning i din ansökan.

Våga sticka ut

Kontaktar du ett företag som troligtvis får många spontanansökningar? Var då inte rädd för att sticka ut! Det kan vara genom att ”krydda” layouten eller att bifoga något symboliskt. Dock är det viktigt att detta inte blir på bekostnad av eller överskuggar din kompetens och professionella erfarenhet.

Ta kontakt

Många företag har bristande rutiner för att ta vara på spontanansökningar under en längre tid. Finns det ingen aktuell tjänst påtänkt så arkiveras ansökan och faller i glömska. Var inte rädd för att ta kontakt igen för att påminna om ditt intresse. Det gäller dock att vara lyhörd. Det lönar sig inte att vara alltför påträngande.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom