Sputnik Media

Samos eller Korfu?

Blogginlägg   •   Dec 05, 2013 08:26 CET

Du har bestämt dig för att åka på semester till den grekiska övärlden – men var ska du åka? Samos och Korfu är två av de öar som finns att besöka, och som är populära bland turister – men vilken av dem ska du välja?

Samos
Samos ligger i den östra delen av Medelhavet, nära gränsen mot Turkiet. Ön är 478 m2 stor och har drygt 44000 invånare. Öns huvudstad heter Vathy och har ungefär 6000 invånare; den största staden är dock Karlovasi med cirka 10.000 invånare. Samos består till stor del av bergarter, genomkorsas av en bergskedja och är generellt sett väldigt bergig, vilket har skapat en väldigt vacker natur. Samos är också känd för sina många träd (fler än vad som är vanligt på grekiska öar), vikar och vackra stränder. Hotell och turismen är oftast koncentrerad till havet och stränderna. Klimatet är varmt och fuktigt. Samos är även känd som en ö med lång historia; den har varit bebodd i fyratusen år, och bland annat så kommer den berömda Pythagoras härifrån.

Samos är en populär semesterplats, och turismen är en betydande näringsgren här. Det finns mycket att göra och många sevärdheter att besöka, bland annat så finns det två världsarv på ön. Med en blandning av vacker natur, kultur och historia så finns det något som passar alla här.

Korfu
Korfu är en av de nordligaste öarna i Medelhavet. Även den består till stor del av berg. Det finns många fina stränder, och klimatet är varmt. Korfu har en lång historia och har varit bebodd i tusentals år; den första staden anlades för knappt tretusen år sedan, även fast det finns spår av människor från ännu tidigare. På ön bor det sammanlagt cirka 10000 personer. På Korfu finns det mycket att se och göra, bland annat så har ön ett eget kasino, vilket har gjort att bland annat en James Bond-film har spelats in här.

Så vart ska man åka?
Så vilken av öarna ska du resa till? Det beror på lite vad du är ute efter. De liknar varandra till en viss del, då de båda är grekiska öar med samma sorts klimat och natur, med många vackra stränder och lång historia. Båda öarna är populära bland turister och väldigt turistvänliga, vilket förstås har både fördelar och nackdelar. På båda öarna, men framför allt på Samos, finns det fortfarande en del mindre byar som turisterna inte riktigt har hittat ännu. Så är du på jakt efter en mer ”äkta” upplevelse av en grekisk ö eller vill vara lite ifred, så kan Samos rekommenderas. På Korfu är det fortfarande lite mer turister, så vill du träffa andra turister eller umgås med människor så kan det rekommenderas. Båda öarna är dock väldigt vackra, och det är lätt att förstå varför så många vill resa hit. Det finns flera svenska resebolag som har resor till båda öarna, och det brukar finnas flera olika hotell att välja mellan. Turistsäsongen ligger i (cirka) juni-september, även fast klimatet är milt även andra delar av året. Vad du än väljer så kommer du att få en fin upplevelse.