HR4YOU

Semester och stress - återhämtning i vardagen

Blogginlägg   •   Jun 19, 2013 13:21 CEST

Många jobbar nu intensivt de sista veckorna innan semestern för att kunna unna sig att verkligen ta det lugnt när ledigheten infinner sig. Men räcker det med att ta det lugnt några veckor om året för att hålla stress och trötthet borta? Går det att ta en intensivvecka med återhämtning och sedan lagra den till den stressiga perioden i höst?

Idrott
Idrottsmän har förstått vikten av återhämtning och vet att om kroppen inte löpande får tid att läka och återhämta sig så går det inte att prestera på toppnivå. Med för hård träning utan återhämning uppstår skador som gör man tvingas till att stanna upp.

Arbetsliv
Det här gäller inte bara idrottsmän utan även i arbetslivet. För att kunna prestera på toppnivå i det dagliga arbetet behövs löpande återhämtning, inte bara under några veckor på sommaren. Om inte det sker, uppstår ibland negativa effekter av stress i form av trötthet, huvudvärk, muskelvärk, sömnbesvär osv. Men hur ofta stannar vi upp i vardagen och tar några extra andetag och lyssnar in vad kroppen behöver?

Löpande återhämtning
Med löpande återhämtning under stressade perioder klarar kroppen alldeles utmärkt av att återställa de normala nivåerna av stresshormoner. Det absolut viktigaste för detta är sömnen. Med en god nattsömn i lagom mängd minimeras risken att drabbas av negativa effekter av stress.

Utöver en god nattsömn behövs dock återhämtningen också byggas in i vardagen. På många arbetsplatser skapas nu fysiska platser för tystnad och reflektion och medarbetarna erbjuds kurser i Mindfulness för att ge verktyg att bygga in återhämtning i vardagen. Dock är det fortfarande i många fall skambelagt att säga på sin arbetsplats att man behöver vila eller återhämta sig trots att det är bevisat att effektiviteten och prestationen ökar med hjälp av återhämtning.

Chefer och ledare
Chefer och ledare behöver förstå och kommunicera vikten av den återkommande återhämtningen och underlätta för att bygga in återhämtningen i vardagen på arbetstid. Enkla övningar i form av att, ett par gånger per dag, under 3-4 minuter stanna upp, blunda och ta några djupa andetag och fokusera på hur det känns i kroppen, har visat sig ge positiva fysiska effekter. Att skapa en psykisk arbetsmiljö där vikten av att ta återkommande pauser för reflektion och återhämtning är kommunicerad av ledningen, samt att skapa en fysik plats för detta, är en investering för både företag och individ.

Så, visst är det bra med semester och ledighet! Kanske är det precis just då det finns tid att skapa en ny vana av regelbunden, medveten, återhämtning. Låt i så fall vanan följa med in i höstens arbete och låt några minuter varje dag avsättas för att stanna upp och andas några extra djupa andetag och känna efter hur det känns i kroppen.

Det är i vardagen som återhämtningen behöver byggas in och det är i vardagen som skillnaden kommer att märkas. De lugna, sköna semesterveckorna kan sedan få sätta en skön guldkant på tillvaron.