Relationsfabriken (RELFAB)

Sex korta om marketing automation, inkl. blueprint

Blogginlägg   •   Okt 09, 2012 22:58 CEST

Våra kompisar på Act-On hade nyligen en webbkonferens med Invigra som är en partner till Act-On, precis som vi i fabriken. Temat var marketing automation och varför det är så viktigt för företag idag. Man enades om att en framgångsrik process för marketing automation inte bara är att bygga ett regelverk som sedan sitter. Vikten av att vårda och analysera utfallet är minst lika viktigt som att sätta upp alla steg. Inte minst för att effektivisera inflödet av leads och kvalificera dessa innan de skickas vidare till säljorganisationen.

Som en del i konferensen presenterades några bra tips för att bygga en plan för lead management mellan sälj- och marknadsorganisationerna. Invigra hade tom fixat en snygg blueprint som åtminstone vi i fabriken går igång på. Klicka på bilden för större bild.

1. Bygg en hållbar infrastruktur för försäljning

Om du menar allvar med marketing automation kommer du att behöva ett crm-system. Det ger dig en plats där både marknad och sälj har tillgång till allt. Det är också ett bra sätt för lättare få in andra data om prospekts och kunder som finns i andra system. Efter första affären skall ju givetvis fler följa och det innebär leadshantering på nytt. Nu finns det till skillnad mot tidigare rätt mycket mer information varav det mest naturliga är kundens köphistorik.

2. Lär känna dina målgrupper

När du skapar en plan för lead management, måste du förstå vem du egentligen marknadsför- och säljer till. Och vad den målgruppen vill veta om just ditt erbjudande just nu. Om du marknadsför hela ditt företags erbjudande till alla kan du räkna med en massa spill. Men också en hel del badwill för att ha kommunicerat något som de inte alls är intresserade av.

3. Förstå lead scoring

Även om du har en bra segmenterad kundlista, behöver du ännu mer information om kunden. Du behöver veta var i köpprocessen han/hon är och hur ”het” ditt lead är. Därför är lead scoring viktigt. Det hjälper dig att avgöra vilken kund som är redo att slå till nu och vem som inte är det. Vi har tjatat om detta ett par gånger i den här bloggen; sluta skicka kalla leads till din säljkår!

4. Använd lead nurturing

Bara för att en kund har laddat ner ett white paper, broschyr eller på annat sätt gett sig tillkänna betyder det inte att han står med pengarna i handen och är redo att köpa. Det är nu du sätter in ett program för lead nurturing. Det innebär en serie av olika typer av kommunikation baserat på kundens intresse. Allt för att få kunden ännu mer intresserad av just din produkt eller tjänst.

5. Content is king

Du har hört det förut och förhoppningsvis har du redan en massa bra och relevant innehåll på din webbplats. Gör en inventering. Kolla vilka artiklar eller inlägg som har haft bäst konvertering och besökare. Skriv om de som inte fungerar och putsa lite på de som fungerar. Och framförallt sprid dina alster i väl valda sociala medier och PR-kanaler.

6. Sitter inte och vänta (ta upp telefonen!)

Var proaktiv. Använd resultatet av ditt lead nurturingprogram för att se vilka som är mogna nog att kontakta. För även om hela processen fram till att kvalificera ett lead från kall till stekhet så måste du någon gång lyfta luren och ringa kunden.

Är du nyfiken på lead nurturing och lead scoring? Då kan du ladda ner våra guider kostnadsfritt.

Trevlig läsning!