Silicon Vikings

Silicon Valley — a destination for innovation

Blogginlägg   •   Aug 01, 2012 19:10 CEST

Under årtionden, sedan 1939 då Stanfordstudenterna William Hewitt och David Packard startade HP i ett mycket känt garage i Palo Alto har Silicon Valley, i norra Kalifornien, USA, varit en destination för innovation för teknikföretag från hela världen. Silicon Valley är födelseplats och hem för flera globala teknikgiganter som HP, Cisco, Facebook, Google och Apple — för att nämna några. Det är också världscentrum för miljardinvesteringar i teknikföretag och miljön för den legendariska entreprenöriella kultur som ständigt driver fram globalt erkända varumärken och tekniktrender.

Silicon Valley är ett relativt stort område som sträcker sig från det nya heta Internet/Mobile/Social Media/Gaming området SoMA i San Francisco till den mer traditionella teknikhubben i San Jose. Idag huserar Silicon Valley ca 24 000 startups (unga teknikföretag) och står för 46 % av USAs totala Venture Capital investeringar. Förutom att vara en självklar marknad och destination för teknikstartups är det ett i allra högsta grad mångkulturellt område, över 54 % av startupföretagen i området och över 60 % av VD:ar på företagen är födda någon annanstans i världen. Detta innebär att din kontorsgranne kan vara från och ha mycket bra kontakter för ditt företag på andra världsmarknader. Att komma till Silicon Valley anses av den anledningen som att komma till en global marknad med direkt access över hela världen. Senast igår satt jag på RocketSpace, där vi har kontor i SoMA i San Francisco med en ryss, en brasilianare, en italienare och en kanadensare runt surfdesk bordet och arbetade.

Ett framgångskoncept i ständig förnyelse
Varför fortsätter då Silicon Valley, årtionde efter årtionde, att vara ett sådant starkt världscenter för teknik och entreprenörskap. De tre viktigaste komponenterna, enligt min mening, till detta unika framgångsrika recept är enkla;

1. Våga ta risker, ha passion för det du gör och våga misslyckas, en fras man hör ofta och som jag hörde Vinod Khosla (medgrundare till SUN Microsystems) säga senast på Launch Silicon Valley tidigare i sommar är "Fail Forward" och "An entrepreneur is someone who dares to dream the dreams and is foolish enough to try to make those dreams come true." Du måste tro på det du gör, kunna hoppa utan fallskärm och du får misslyckas, det anses t.o.m. bra om du har gjort det men för allt i världen, gör inte exakt samma misstag två gånger.

2. Tillgång till kompetent och erfaret kapital och mentorer i världsklass. Investerarna här, oavsett om de är änglar eller VC investerare är inte dina typiska finanspersoner eller investment bankers utan de flesta har själva byggt bolag, gjort exits, varit med om de resor som företagen har framför sig och utgör ett mycket starkt komplement till teamet. Silicon Valley har sannolikt, utan att ha statistik som styrker det, flest riktigt erfarna serieentreprenörer som gärna delar med sig av sina erfarenheter och fungerar som mentorer och rådgivare för nya entreprenörer.

3. Det jag älskar mest med detta område är kulturen som starkt präglar hela ekosystemet och utan den vore inte Silicon Valley det den är idag. En kultur som förespråkar öppenhet, dela med sig, nätverkande och snabbhet. Jag hör exempelvis ofta "I agree to disagree", det är bra att vara öppen och ärlig om allt trots att du inte når konsensus, för vem vet..det finns ju riktigt galna idéer som har lyckats. Här kan du inte sitta och hålla på din kunskap eller information, delar du med dig så får du tusen åter, gör du inte det så kan du missa chans till central information eller kontakter som kan ta dig framåt.

När du som startup går ex. på ett event, får möjlighet att prata med en person, vem det än må vara, och den personen gillar din idé och säger "maila mig mer information så introducerar jag dig till min kontakt på det eller det företaget", följ upp med detsamma. Skicka ett mail samma kväll eller morgonen efter för det råkar vara så att det inte bara är snack (i de flesta fall) utan människor här, de vettiga du träffar, kommer att hålla det de sa om du följer upp snabbt. Jag har endast bott och verkat i Silicon Valley i knappt ett och ett halvt år och mina första 10 kontakter är de som är anledningen till det fantastiska nätverk jag har idag. Här går allt undan om du håller takten.

Detta är inte en plats för dig om du inte vill nätverka, det är A och O för ditt företag och var beredd på att gå på en hel del events, mingla med människor och berätta just din story, ge din pitch. Förbered en 60 sek pitch om ditt företag och träna på den innan du minglar, det gör susen och blir mindre nervöst att gå fram och prata med människor. OCH oerhört viktigt, här gäller verkligen ordspråket "don´t judge a book by its cover". Silicon Valley har ingen direkt klädkod eller uppförandekod, den mest framgångsrika serieentreprenören kan gå runt med en huvtröja och slitna jeans oavsett tillfälle och ingen bryr sig. Det är coolt att vara geek.

Då det också är ett mångkulturellt område visar sig detta i mixen av klädstilar, kroppspråk m.m. Och på tal om språk, jag har aldrig hört så många varianter av knackig engelska tidigare. Vi Nordbor hör med all sannolikhet till dem som har lättare för språket så var inte nervös för att prata engelska.

Ta snabbare steget ut på den globala marknaden
Om du är ett teknikföretag som är redo att ta steget till Silicon Valley kan jag rekommendera dig till att:

1. Se till att du är förberedd och har åtminstone sådd eller tidig finansiering.

2. Bra om du har verifierat din lösning på hemmamarknaden och har ett par betalande kunder.

3. Förvänta dig inte att komma till Silicon Valley och pitcha för investerare några gånger och ha finansieringen i hamn. Det tar tid och engagemang. Dessutom gör, majoriteten av investerarna, sällan en investering i ett företag som inte finns etablerat i Silicon Valley (inte ens om bolagen kommer från en annan stat i USA). Den geografiska närheten till bolagen är mycket viktig och att du har påbörjad försäljning till amerikanska kunder är en annan mycket viktig faktor.

4. Skaffa dig bra kontakter i området som kan fungera som din mentor, dörröppnare till kunder, partners och investerare samt förbereda dig inför dessa möten. Det är mycket svårt att skilja agnarna från vetet och de som oftast kan hjälpa dig att hamna rätt är ex. acceleratorer med skräddarsydda program för utländska företag.

5. Mindre än hälften av alla startups överlever 24 månader här, var beredd på att kämpa hårt och jobba snabbt. Om du ska misslyckas är det bättre att göra det tidigare än senare.

Aktuell med:
Tillsammans med US MAC (US Market Access Center) gör Innovationsbron satsningen Market Access Silicon Valley. US MAC har tagit fram ett tre-stegs program, för unga Svenska teknikbolag, som syftar till att hjälpa bolagen att snabbare och mer kostnadseffektivt ta sig in på den amerikanska marknaden och framförallt i Silicon Valley.

Programmet startar med en två-dagars workshop med one-on-one mentoring den 4-5 september i Stockholm. Här får de deltagande företagen lyssna till och förberedas av erfarna Silicon Valley entreprenörer i vad som krävs för att ta sig in på den amerikanska marknaden.

Detta är första steget i market entry programmet. De företag som anses vara redo går sedan vidare till nästa steg som tar de till Silicon Valley och, med hjälp av erfarna Silicon Valley mentorer, direkt i kontakt med sina kunder och partners.

Hela market entry programmet är starkt subventionerat av huvudfinansiären Innovationsbron som står för 70% av kostnaderna.

Mer info om hela programmet samt anmälan hittar du här. http://innovationsbron.se/internationalisering/market-access-silicon-valley/

Adiba Cremonini, Executive Director för Silicon Vikings och Vice President International Relations, Northern Europe på US MAC (US Market Access Center) i Silicon Valley.