Medicinsk Ordbok Sverige AB

David Eberhard - Sjuk pizza

Blogginlägg   •   Dec 29, 2009 09:00 CET

Hasse Alfredsson hade på 70-talet en monolog där han sa att ”livet är som en påse – tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något.” Sen fortsatte han ”karameller till exempel – ja livet är som en karamell också – man suger och suger och suger ut det göttaste, ja livet är som ett sug också”. Men faktum är att livet är som en pizza. Man kan i stort sett fylla det med vad som helst.

Det finns de som agerar som en ortodox italiensk matpolis. De accepterar bara en gammaldags pizza med skinka och mozzarellaost. Sen finns det de som fyller livet med groteska kreationer á la pizza med bearnaisesås och oxfilé. En pizza som lever på större fot än den har råd med. Som vissa människor vilka lägger sina surt förvärvade slantar på att visa för alla andra att de minsann är lite rikare. Köper två flaskor champagne för att de ska kunna hälla ut den ena i vasken utan att dricka.

Själv gillar jag fruktpizza. Den italienska matpolisen skulle förmodligen få slaganfall om man diskuterade det. Men jag är uppvuxen med juggepizzor. Kreativa platta maträtter där man blandar det bästa av multietniciteten. Jag försöker förhålla mig till världen som en fruktpizza. Se saker från ett annat perspektiv. Skulle det inte vara gott med lite banan och curry till den där trygga vesuvion? Icke sann icke säger matpolisen. Det ska vara italienskt! Men själv har jag aldrig ätit så dåliga pizzor som i Italien.

Det där får mig att fundera över hur människor förhåller sig till världen. Rigiditet i tänkandet är besvärande. Tvångsmässighet är ett drag som gör att man blir olidlig för sin omgivning. Det ska vara på ett visst sätt annars duger det inte. Det ska vara på mitt sätt annars duger det inte. Till skillnad från personer med tvångssyndrom som själva vet om att de tänker tokigt och alltså är synnerligen plågade, så är människor med en tvångsmässig personlighetsstörning istället oftast störda av alla andra. De accepterar inte att ett papper ligger snett i en hög om de inte lagt det så själv. Och då kan man knappast tolerera att det finns något så underligt som en kebabpizza.