Aruba a Hewlett Packard Enterprise company

Sluta vänta på Godot; med 802.11ac finns ingen som helst anledning att dröja med trådlöst

Blogginlägg   •   Jun 19, 2013 07:08 CEST

Många moderna företag använder idag i stort enbart trådlösa nät för alla klienter. Förutom kostnadsbesparingar när man slipper uttag och kabeldragningar innebär trådlösa nät att man slipper insatser från IT-avdelningar när kontoret möbleras om.

Idag uppger 70 procent* av användarna att det trådlösa nätverket sparar dem minst fem arbetstimmar i veckan för den ökade flexibiliteten. Med de nya systemen och 5 GHz-bandet finns i praktiken inga som helst skäl att skjuta upp övergången till en helt trådlös infrastruktur för klienterna.

Cirka 40 procent* av nätverksportarna i datahallarna står outnyttjade eftersom användarna, även de som har sladdanslutningar på sina skrivbord, föredrar att hålla sig uppkopplade trådlöst. Och det är inte bara för användarna det underlättar. California State University, med sina 490 000 studenter och anställda, sparade 30 miljoner USD bland anat genom att man slapp avgifter för support och genom att man reducerade energiförbrukningen substantiellt.

Det är nu också tekniskt och ekonomiskt möjligt att ersätta de otympliga bordstelefonerna med smartphones som använder klientprogramvara som Microsoft Lync. Det är något som analysföretaget Gartner rekommenderar företag att börja göra.

Så klipp sladden, ge användarna frihet, reducera IT-avdelningens börda och minska kostnaderna. Låter som en win-win-win.

*Procentsatserna och besparingarna är plockade från Arubas interna fallstudier med kunder som Microsoft och California State University.