Relationsfabriken (RELFAB)

Smb-företag i IT-branschen ser imponerande resultat med marketing automation

Blogginlägg   •   Aug 14, 2012 21:25 CEST

Techaisle är ett marknadsundersökningsföretag med fokus på små- och mellanstora företag (smb) inom IT-branschen och återförsäljarkanalen. De har precis genomfört en undersökning om hur distributörer och dess återförsäljare drar nytta avmarketing automation.
De skriver i sin blogg att de smb-företag som anammat marketing automation som Saas-lösning, nu kan kontrollera kostnader och ändå förbli konkurrenskraftiga eftersom de kan undvika stora investeringar och i stället få paketerade tjänster på månadsabonnemang.
Med marketing automation har smb-företagen i IT-branschen nu möjlighet att kommunicera lika kraftfullt som deras, oftast mer kända, leverantörer med e-postmarknadsföringpostal marknadsföring och webinars. De kan följa utvecklingen av leads i crm-databasen och koncentrera sig på de leads som visat störst intresse. Det skyndar på säljprocessen samtidigt som man håller i kostnaderna. Något som självklart påverkar företagens ROMI (return of market investment) positivt.

80 % procent tillfredsställelsenivå

Techaisles undersökning visar att 80 % av de tillfrågade smb-företagen var “nöjda eller mycket nöjda” efter att de kommit igång med marketing automation. De områden som var extra positiva enligt undersökningen var förbättrad leadshantering, enklare att mäta och analysera sina aktiviteter och förstå kunders bettende. Detta ökar möjligheterna till ännu bättre segmentering och riktad kommunikation.
Man uppger fler och bättre leads samt förkortade säljcykler efter att ha implementerat marketing automation. Smb-företagen upplever även mycket lägre kostnad för säljavdelningarna och de såg bättre produktivitet genom att snabbt kunna identifiera säljklara leads.

Öka marginalen med Inbound marketing

Marketing automation är något som företag i alla branscher kan dra nytta av. IT-branschen är inget undantag.  Tänk bara vad mycket tid och resurser du i branschen skulle spara på att automatisera dina flöden för förnyelse av mjukvarulicenser.
Eller som distributör, satsa på hela inbound marketing-processen med en riktigt brasökordsoptimerad webbplats med bra innehåll och några landningssidor med call-to-actions. Inte bara produkt och pris gömt bakom en inloggning. En sajt som lockar besökare att veta mer om de produkter som du distribuerar och på så sätt marknadsföra dig direkt mot slutkunder med automatiserade och beteendestyrda utskick. Då gör ni säljprocessen mycket kortare för era återförsäljare och ni har koll på affären hela vägen. Det kan säkert öka de hårt ansatta marginalerna.