Kroatiska Turistbyrån

Smiljani - Minnescentret Nikola Tesla

Blogginlägg   •   Nov 25, 2011 15:52 CET

Minnescentret Nikola Tesla, som är en särskild del av Museet Lika Gospić, öppnades för fem år sedan i Smiljana med anledning av 150–årsjubileet av den aktade och världsomtalade vetenskapsmannen Nikola Teslas födelse. I centret kan besökarna lära känna geniets värld och det var just på denna plats som han började sina efterforskningar som förändrade världen.

Teslas livsgärning började i Smiljana och där inspirerades han till att genomföra sina första uppfinningsförsök ur vilka hans senare geniala uppfinningar utvecklades. I den permanenta utställningen i Teslas födelsehus finns faktamaterial som i stort sett varit orört fram till nu. Med hjälp av bilder, ljud och ord presenterar man den store uppfinnarens livsverk och genialitet. Med hjälp av modern teknologi kan besökarna resa genom Teslas liv och tiden han levde i.

I bäcken som flyter vid huset finns Teslas turbin och mellan två plattformar seglar en modell av ett robotfartyg som visar trådlös fjärrkontroll med hjälp av radiovågor. På ett intressant sätt visas mer än 900 av Teslas patent. Inom objektet finns en uppvisningssal, souveniraffär och lekplats där alla leksaker är utformade som Nikola Teslas uppfinningar. I Centret visas även en halvtimme lång dokumentärfilm om Teslas liv. Del av Minnescentrets temapark utgörs av Teslas födelsehus, gårdsbyggnaden samt kyrkan heliga apostlarna Peter och Paulus. Minnescentret Nikola Tesla har utnämnts till den bästa kulturinrättningen i Kroatien.

Turistföreningen i Ličko-senjska län | www.lickosenjska.com

Turistföreningen i staden Gospić | www.tz-gospic.hr