EcoActive North AB

Sommar och värme

Blogginlägg   •   Jun 09, 2013 20:45 CEST

Nu när sommaren och värmen äntligen gjort antåg i hela Sverige kan man bara njuta och konstatera fördelen med att ha fyra årstider. Kontrasten mellan den kalla vintern och vara sommaren är det som gör att det känns extra bra just nu. Även om vi i Sverige inte kan räkna med månader av solsken så är det ju dessa dagar vi minnas.

Precis som på vintern är det viktigt att man klär sig rätt för att få ut det mesta av sin aktivitet. Valet av kläder skiljer sig naturligtvis åt från de kallare månaderna där man främst vill skydda sig mot kyla. På sommaren gäller det att hålla sig torr och temperaturen nere. Håller man på med fysiska aktiviteter som cykling eller vandring är det vanligt att man tar på sig så att det känns varmt och behagligt när man startar. Detta resulterar ofta i att man blir för varm efter en kort stunds ansträngning och får stanna och ta av sig för att orka hålla tempot uppe. Tänk tvärtom i stället. Ta på dig så att det känns lite kallt i början. Då kommer du att nå en lagom temperatur när du börjat röra på dig och blir inte överhettad, orkar mer samt slipper avbryta för att ta av dig. Samtidigt slipper du svettas ner kläder i onödan.

Vid vandring en sommardag räcker det oftast att bära en tunn skjorta i syntetmaterial eller en t-shirt i merinoull. Extrakläder lägger man i ryggsäcken för snabb åtkomst om det skulle behövas.

Ett tips på vandringsskjorta är Mammut Explore (http://www.ecoactive.se/sv/trojor/104-explore-shirt.html) som även är ett utmärkt val vid alla typer av aktiviteter.

Ha en fortsatt fin sommar så hörs vi!