Intressera Kommunikation

Språkligt skräp

Blogginlägg   •   Feb 12, 2013 11:12 CET

Häromdagen fick jag ett brev från ett välkänt försäkringsbolag. De ville ha mig som kund. Texten i brevet bestod av klyschor om kvalitet och trygghet, några syftningsfel och två stavfel. Ett bolag som påstår sig ha världens bästa kvalitet borde visa kvalitet i allt det gör, inte minst i sina kundbrev. Summa summarum, mitt svar till försäkringsbolaget blev nej tack.

Företag glömmer ofta bort vad de signalerar i sin kommunikation. Om du säljer kvalitet – se då till att du inte är slarvig i ditt språk. Om du vill visa dina kunder att du är ett modernt företag – se då till att undvika byråkratiska ord och klyschor. Och tänk på din målgrupp! Se till att ditt språk tilltalar just dina kunder. Hur kommunicerar du med dina målgrupper? Går ditt språk hem?

Jag hade en gång en chef som brukade slänga alla jobbansökningar som innehöll stavfel. Oavsett meriter gick de sökande sitt öde till- mötes i papperskorgen. Det kan tyckas nitiskt men vid närmare eftertanke är det ganska klokt. Om den du ska anställa inte anstränger sig fullt ut i en jobbansökan, när kommer tillfället då han eller hon är tillräckligt motiverad att anstränga sig?

På Intressera jobbar vi just nu med bland annat Framtidens Bioraffinaderis verksamhets- berättelse. Det är både roligt och engagerande. Forskningen om förnybar skogsråvara är hetare än någonsin och det ska bli spännande att följa utvecklingen inom området.

Bit ihop därute. Det blir ljusare! Men nåde den som stavar fel…