Sightseeing Sverige AB

Stinsen och storytelling

Blogginlägg   •   Mar 27, 2012 15:07 CEST

Hur ska man kunna lyfta en så traditionsenlig produkt som sightseeing? Den har ju sett likadan ut alltför länge nu. En person pekar ut någon "intressant" byggnad, säger några rader och går på nästa objekt. I bästa fall hinns mycket information med, i sämsta fall bara ett namn/plats. I båda fallen så minns man sällan något av informationen. In i ena öra - ut ur andra. Vad gör man istället då? Jo, man kliver in storytellingens intressanta värld. Skapa en story om du inte har någon - men se för guds skull till att folk har något att prata om efter besöket! Detta är kanske enklare i hotell/restaurangvärlden men klart att det går att överföra till turism och sightseeing.

Skillnaden är själva innehållet (mycket research krävs), berättandet i sig (berättarteknik) och att våga ta bort "alla måsten" (kill your darlings!!).  Berätta något intressant och levandegör det på det sätt som passar bäst för din produkt. Stinsen Sightseeing & Stories kommer i år att lansera sitt sätt att återberätta Göteborg anno 1700. På vilket sätt berättar vi inte här och nu men vi kan redan nu lova att ingen har sett eller hört något liknande inom sightseeing tidigare.

Via Facebook kommer gratisresor delas ut inom kort. Håll utkik.

/Stellan Nyberg