ÄPPELRIKET

största antal sorter just nu!

Blogginlägg   •   Okt 06, 2010 14:25 CEST

Massor av frukt kommer in i våra lager varje dag och så kommer det att hålla på i stort sett hela oktober. Ungefär 50 % av de volymer som skall in i våra lager har nu kommit in, vi har sålt en del frukt redan. Men det börjar kännas en aning trångt här i packeriet i Kivik.

Den här tiden är nog den period då vi har som mest sorter att erbjuda våra kunder. För tillfället sorterar vi Aroma, Discovery, Gul Gravensteiner, Katja, Röd Gravensteiner, Signe Tillisch och Summerred äpple. Snart kommer också Rubinola och Ingird Marie. Men det är inte lätt att få ut alla sorter till butikerna, då grossisternas lager ofta är en trång sektor och de vill inte ha mer än kanske tre sorter igång samtidig. Det känns ibland som en omöjlig uppgift att nå ut med hela vårt sortiment till de som jag tycker skall få avgöra vad de vill köpa, konsumenterna. Men vi har valt att sälja vår frukt över grossister som är duktiga på distribution och då får vi nog acceptera att vissa sorter kommer att försvinna i framtiden och att butikernas fruktdiskar likriktas.

Storm i ett vatten glas eller skall vi säga, kuling blev det här om dagen. KTH hade gjort en ansökan om forskningpengar för ett projekt, hur man skulle kunna ta hand om alla äpplen som förstördes i hemträdgårdarna. Många uppfattade det som att odlarna slängde frukt och genast började upprörda människor höra av sig. Men lugn vi har inte slängt någon frukt ännu. Hos oss är det så att all frukt kommer till användning, ca 85 - 90 % säljer vi till dagligvarumarknaden, den frukt som vi slänger för att den kanske har en liten rutten fläck används som viltfoder. Allt annat som vi sorterar bort på grund av utseende eller andra skador på frukten används till mos och must. Så till soptippen går inte vår frukt.